Communicatie focus

Roadmap voor contentmarketing

De clou voor je communicatie

Nu je precies weet waarmee jij het verschil maakt voor je klant, heb je het fundament voor je communicatie. De inhoud van je boodschap gaat over wat je betekent voor je klanten, waarmee je hen verder brengt. Branding, je merk bouwen, is in al je communicatie de essentie van je merk terug laten komen.


Met de Roadmap voor Contentmarketing heb jij nu de rode draad waarmee je hele relatie met je klanten kunt vormgeven. Je hebt de vertaling van je eigen merk in woorden die je klanten aanspreken. Hier kun je telkens weer uit putten voor al je communicatie, zodat je jezelf heel gemakkelijk presenteert op bijvoorbeeld social media. En tegelijk heb je hiermee op één A4'tje een kant en klaar format voor al je contentmarketing.




Neurolinguïstische structuren in je communicatie

Wanneer je bovendien gebruik maakt van neurolinguïstisch structuren in je communicatie, laat je mensen wat extra delen van hun eigen brein inzetten. Vooropgesteld dat je je boodschap goed kent, vind je hieronder wat tips om die beter te laten beklijven:

Metetaforen laten mensen zelf denken

Er zijn allerlei ingrediënten om jouw communicatie krachtig te maken. Het werkt heel goed wanneer je een metafoor gebruikt. Een metafoor werkt heel sterk in communicatie, want het vormt een brug tussen het bewuste en het onbewuste. Het is een hulpmiddel wat gebruikt wordt om iemand zelf oplossingen te laten vinden bij problemen. Hoe meer je mensen zelf het antwoord laat bedenken, zelf laat voorspellen, hoe beter het binnenkomt en hoe beter mensen onthouden. Mooi wanneer je op die manier inspeelt op de behoefte van mensen.

De kracht van volgtijdelijkheid

Een programma of een stappenplan werkt heel sterk omdat je gebruik maakt van volgtijdelijkheid, waardoor je maximaal gebruik maakt van positief programmeren van iemands onbewuste. Je hersens zijn dol op oorzaak en gevolg. Mensen doen niet graag ‘zo maar wat’ en willen graag weten dat het ergens toe dient. Dus, wanneer je eerst dit doet en daarna dat, dan bereik je dat.

Meerdere zintuigen spreken

Je verhaal in tekst overbrengen, dat kan zeker. Maar hoe meer zintuigen de ander moet inzetten bij je communicatie hoe beter het beklijft. Dus hoe meer je mensen het zelf kunt laten ervaren hoe beter.

Rapport maken

Hoe krijg je aandacht bij je klant? Is er een manier om hen even ‘stil te laten staan’ bij je boodschap? Een krachtige slogan kan helpen of een statement. Of een vervreemdend beeld, waardoor de hersenen even in verwarring worden gebracht en daarna heel ‘vatbaar’ zijn voor jouw boodschap. Wanneer je dit verwerkt in je Opmerkelijke Methode werkt dit heel krachtig.

Congruent

Bovenal moet je Opmerkelijke Methode bij jou passen, bij jou speciale manier van werken. Vooral het stuk waarbij jij 'als vanzelf' je klant verder brengt is het belangrijkste hierin. Wanneer de ander naadloos aanvoelt dat dit precies is wat bij jóu past, jouw aanpak congruent is met jouzelf, weet je klant precies waarom die het beste af is bij jou.

En de belangrijkste tip: Alle communicatie die je merkessentie bevat, vergroot je merkkapitaal!