marketingsucces

Opmerkelijke methode

Je klant meenemen in 'de route'

Een methode helpt je om jouw bijzondere product uit te leggen en je klant mee te nemen in de route. 'Customer journey' zou een prachtige omschrijving zijn, maar in marketing bedoelen ze hiermee alleen het stukje voordat je tot kopen overgaat. Met Merk in Beeld kijken we juist verder. We nemen je klant vooraf al mee in het concrete 'proces' wat die bij jou doorloopt, dus wanneer die al klant is. Zo, dat je klant precies weet waarmee die verder komt.

Die Opmerkelijke Methode, kan inderdaad een methode zijn of een werkwijze, maar ook een programma of zelfs model of een theorie. Met een Opmerkelijke Methode leg je potentiële klant heel gemakkelijk uit waarom die het beste af is bij jou. Deze propositie, dit 'concept', wordt de drager voor al je marketing.

Communiceren over jouw Opmerkelijke Methode


Metetaforen laten mensen zelf denken

Er zijn allerlei ingrediënten om jouw Opmerkelijke Methode krachtig over te brengen. Het werkt heel goed wanneer je een metafoor gebruikt om je methode te duiden. Een metafoor werkt heel sterk in communicatie, want het vormt een brug tussen het bewuste en het onbewuste. Het is een hulpmiddel dat gebruikt wordt om iemand zelf oplossingen te laten vinden bij problemen. Hoe meer je mensen zelf het antwoord laat bedenken, zelf laat voorspellen, hoe beter het binnenkomt en hoe beter mensen onthouden. Mooi wanneer je op die manier inspeelt op de behoefte van mensen.

De kracht van volgtijdelijkheid

Een programma of een stappenplan werkt heel sterk omdat je gebruik maakt van volgtijdelijkheid, waardoor je maximaal gebruik maakt van positief programmeren van iemands onbewuste. Je hersens zijn dol op oorzaak en gevolg. Mensen doen niet graag ‘zo maar wat’ en willen graag weten dat het ergens toe dient. Dus, wanneer je eerst dit doet en daarna dat, dan bereik je dat.

Meerdere zintuigen spreken

Je verhaal in tekst overbrengen, dat kan zeker. Maar hoe meer zintuigen de ander moet inzetten bij je communicatie hoe beter het beklijft. Dus hoe meer je mensen het zelf kunt laten ervaren hoe beter.

Rapport maken

Hoe krijg je aandacht bij je klant? Is er een manier om hen even ‘stil te laten staan’ bij je boodschap? Een krachtige slogan kan helpen of een statement. Of een vervreemdend beeld, waardoor de hersenen even in verwarring worden gebracht en daarna heel ‘vatbaar’ zijn voor jouw boodschap. Wanneer je dit verwerkt in je Opmerkelijke Methode werkt dit heel krachtig.

Congruent

Bovenal moet je Opmerkelijke Methode bij jou passen, bij jou speciale manier van werken. Vooral het stuk waarbij jij 'als vanzelf' je klant verder brengt is het belangrijkste hierin. Wanneer de ander naadloos aanvoelt dat dit precies is wat bij jóu past, jouw aanpak congruent is met jouzelf, weet je klant precies waarom die het beste af is bij jou.