'Direct to the point komen in de vraagstelling en daarmee in korte tijd tot de kern'

Review Merk in Beeld

'Het was voor mij een leerzaam en inzichtelijk traject voor een verdere verdieping van mijn talent en doel. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Het was heel concreet en overzichtelijk; doelgericht, met hele fijne handvaten. Het geeft een horizon die zichtbaar is. 

Lian heeft een hele prettige aanpak en daarmee is het heel prettig samenwerken. Het resultaat is daar zeker de verdienste van! Ze heeft en geeft ruimte aan de persoon. Ik had gelijk het gevoel dat ik weet waar ik aan toe ben en dat we samen een en ander duidelijk gaan krijgen. Heel sterk aan haar vind ik dat ze snel en direct to the point kan komen bij een bepaalde vraagstelling. In een korte tijd weet zij tot een kern te komen. 

Ik vind het vooral een investering in mezelf, die ik echt niet had willen missen. Dank Lian! Voor de twijfelaars: bij twijfel, in dit geval wél doen!'



Monika Sas
Interieuradvies en realisatie


'Jij weet mooie dingen uit de mens naar boven te krijgen'

Review Merk in Beeld

'Nogmaals dank, was mooi om dit met jou te mogen ondernemen en te ontdekken.
Je voelt je gelijk op je gemak als je bij jou bent en dat is erg prettig, koffie, lekker kuukske erbij en gaan.  Goede vragen waar je in het begin wel eens van denkt waar gaat het naar toe maar dat "op je gemak zijn" doet z'n werk. Jij weet mooie dingen uit de mens naar boven te krijgen, zeker als je het zelf niet in de gaten hebt wat je altijd doet en te laten zien waarom je iets wel of niet moet doen.

Kortom, het is erg waardevol en nu de koe bij de hoorns.
Dank voor jou goede en bevlogen begeleiding.'



Jack de Bruijn
4Assurance


'Laagje voor laagje afpellen en tot de kern komen'

Review Merk in Beeld

'Lian heeft, door een 'merkscan' met mij te maken voor mijn bedrijf "Op jouw Podium", precies blootgelegd waar de pijn van mijn klant zit en waar mijn kracht ligt om hierin van betekenis te zijn. Door laagje voor laagje af te pellen kwamen we bij de kern, zowel míjn kern als die van mijn bedrijf. Ook nu pak ik steeds terug op de "roadmap"! Ik gebruik deze in de communicatie naar mijn klanten en contacten toe. De begeleiding van Lian is voor mij van onschatbare waarde geweest!'


Marloes van Houtert
Op jouw podium


'In een compact document alles bij elkaar, prettig geordend'

Review Merk in Beeld

'De werkwijze van Merk in Beeld vind ik erg bij me passen. Heerlijk om te brainstormen en dan ordening aan te brengen. Met je vragen ontlok je antwoorden en vraagt desnoods door tot je een twinkel ziet. Je doet het goed want je gaat er helemaal voor en bent niet gauw tevreden. Dat doorzagen legt de basis uiteindelijk mooi bloot. Ik vind dat je op een prettige manier doorzaagt, dus fijn. Niets beter dan doorvragen tot het antwoord is gegeven dat verder brengt!

Ik zie die ordening niet en vind het mooi dat je dit doet en kan. Met je unieke methode pik je er highlights en quotes uit. Een mooi cadeautje. Uiteindelijk heb ik een document dat meer op heeft geleverd dan ik had gedacht. Het is ook compact en grafisch prettig vorm gegeven. Je voelt zeer goed aan wat ik wil.  Dat blijkt wel uit het verhaal dat je al op papier had gezet voordat ik het had uitgesproken!

Het hele traject voelt goed. De diversiteit, de lengte, wederzijds enthousiasme. Ik denk dat je meer tijd gebruikt dan er voor staat maar dat kan ik niet helemaal staven. Ik hoop en verwacht dat Merk Op in alle opzichten groeit want je hebt iets moois in handen.

Als tip zou ik alleen kunnen bedenken dat ik nog iets anders in beeld zou willen zien, namelijk 'wat' de stappen zijn die je gaat maken. Misschien met een infographic? Maar ja, dat ben ik. Ik lees niet graag en zie graag beeld. Al met al ben je zelf de reclame voor Merk Op. Zolang je je eigen energie en grenzen bewaakt ga je hiermee ver komen. Je klanten zijn je ambassadeur. Ik zeker.

Het was een erg mooi traject dat heel dicht bij je ‘zijn’ komt. Daar kun je alleen komen als er vertrouwen is. Maar hoe jij vertrouwen krijgt weet ik niet ;-)

Heel erg bedankt.'


'Inzicht gekregen in wat ik wil en kan'

Review Merk in Beeld

'Bij het ontwikkelen van een nieuw product liep ik iedere keer tegen een virtuele muur op. Ik bleef hangen in mijn gedachten. In mijn zoektocht naar iemand die mij over de muur heen kon helpen, heb ik Lian gevraagd wat zij voor mij kon betekenen. Tijdens het eerste kennismakingsgesprek haakte ze meteen in op mijn gedachtesprongen, dat gaf een goed gevoel. Met de Merkscan heb ik een goed inzicht gekregen in wat ik wil en kan. Daarmee is de muur afgebroken tot een drempel waar ik makkelijk overheen kan stappen. Daarnaast heeft de Merkscan mij een aantal thema’s opgeleverd die ik kan gebruiken in mijn communicatie naar klanten.'


Joyce Dost
Onderwijs en Marketing


'Opmerkelijke methode voor mij de kers op de taart'


Interview met Jacq Coppen
Coppen Consultancy


Wat is het belangrijkste wat het programma Merk in Beeld je heeft opgeleverd, Jacq?

'Het heeft mij echt zeer geholpen om mijn koers scherp te krijgen. Maar vooral die Opmerkelijke Methode, zoals jij die noemt, het idee voor hands-on gedachtegang, waarin je de basis hebt gelegd voor mijn aanpak, dat was voor mij de kers op de taart! Wat je daar weg schreef op één A4'tje daar kan ik wat mee. Dat maakt voor mij echt het verschil. In mijn geval kan ik hiermee letterlijk handjes laten wapperen.

Het is natuurlijk een proces wat we samen hebben gedaan en daaruit is dit ontstaan, maar jij hebt een bepaald brein daarin en je hebt echt een gouden pen. Dan laat je zien dat je meedenkt! Sommigen zullen er niks mee doen, maar ik dacht: "Dit is heel bijzonder, meteen werkbare uitkomsten waar ik wat mee kan in mijn aanpak en mijn communicatie".

De uitgewerkte Merkscan en Roadmap heb ik op mijn tafel liggen en wordt regelmatig gebruikt bij de uitwerking van mijn voorstellen. Het is een toets hoe ik het beste kan brengen bij mijn doelgroep. Misschien had ik het nog prettiger gevonden als ik tussendoor de gelegenheid had gehad om de woorden van mijn missie en visie nog verder te kunnen fijnslijpen, maar mijn rode draad staat er helemaal scherp.


Hoe heb je mijn rol beleefd?

'Ik vond het wel een interessant uitgangspunt dat jij de "how" het belangrijkste laat zijn in je methode. Daar zit daadkracht achter en dat sprak mij aan. Wel denken, maar daarna ook dóen, aan de slag. Dat merk je meteen aan jou en dat is wel iets wat ik waardeer.

Jij hebt me laten inzien waar mijn kansen en deskundigheid liggen. Jij maakt het onbewuste bewuster, door het geven van feedback. Je haalt het latente boven en dat geeft mij weer nieuwe inzichten.  

Ik voelde me meteen bij je thuis. Je bent een open persoon die goed luistert en goed doorvraagt. Je geeft een goede samenvatting n.a.v. wat je gehoord hebt. Soms stuur je ook wel wat, maar dat was prima.

Ik ben blij dat ik door het programma mijn businessmodel en mijn gedachten daarin scherper zijn geworden.'


'Een bijzondere methode om je merk scherp te krijgen'


Interview met Joyce van Dongen
Vital Bizniz



Je schreef een mooie tekst op LinkedIn, Joyce: 'Marketing? STOP, ga éérst naar Merk Op. Lian Groot heeft de Golden Circle methode van Simon Sinek uitgewerkt naar een eigentijdse en bijzondere methode waarmee je jouw merk niet alleen scherp krijgt, maar ook in beeld gaat krijgen bij je klanten. Als je het mij vraagt de eerste stap voordat je überhaupt nadenkt over marketing.'

Wat heeft het hele traject Merk in beeld je gebracht?

Het heeft me inzicht in mezelf gegeven, mijn onderliggende gronden voor het opzetten van mijn business. Het heeft me meer inzicht gegeven, waarom ik doe wat ik doe en ik weet nu beter hoe ik het anders doe dan anderen.

Als ik zou moeten kiezen dan vind ik het inzicht in mij WHY het meest interessant. Mooi dat je eigen overtuiging zo duidelijk terug komt in je bedrijf. Dát is de reden waarom ik dit doe. Ik doe het in het klein, ik doe het in mijn eigen bedrijf, met alle bedrijven in het platform en ook met mijn klanten. Mooi die rode draad in het geheel.


Heb je al iets concreets in gedachten wat je gaat aanpakken nu?

Door omstandigheden is het er nog niet van gekomen, maar binnenkort maak ik de opname voor mijn pitch. Daarvoor ga ik de Merkscan er zeker weer bij nemen.

Hoe heb je mijn begeleiding ervaren?

Heel fijn. Ik vond het heel prettig. Je deelt tijdens zo'n sessies toch heel persoonlijke dingen. Het is belangrijk om een klik te hebben om open te kunnen zijn en die had ik zeker. Ik voelde dat ik mezelf kon uiten.

Ik vind dat je het heel goed doet, het begeleiden van het proces om te komen tot inzichten waar je iets mee kunt. Ik zit soms in een verhaal waarbij ik de woorden niet kan vinden. Jij weet heel goed wat je daar mee aan moet. Jij weet hoe op een prettige manier tot een resultaat te komen, tot het goede plaatje.

Je brengt mensen naar een punt van bewustwording en geeft hen een nieuw startpunt. Je geeft inzicht wie je bent en waarom je doet wat je doet. Even terug, even resetten, even alles verzamelen puur voor die marketing. Dit is het en daarmee gaan we aan de slag!


Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

... is de eerste stap naar marketing!


Ik vond het zo leuk! Ik vond het echt jammer dat de sessies afgelopen zijn. Het heeft veel meer diepgang dan een hoop dingen. Heel fijn om met je samen te werken!




'Mijn merkscan en roadmap pak ik er regelmatig bij om te kijken of ik nog op koers zit'

Review Merk in Beeld

'Lian heeft mij inzicht gegeven in wie ik ben en wat ik met mijn bedrijf te bieden heb. Op een luchtige en doortastende manier wist ze mijn drijfveren, waarden en kwaliteiten te benoemen. Kwaliteiten die ik vanzelfsprekend vind, maar die maken dat ik de dingen doe zoals ik ze doe. Ze gaat daarbij echt de diepte in, tot in de kern van wie je bent. Door er woorden aan te geven werd me duidelijk wat mij onderscheidt van andere ondernemers in mijn branche. Dit geeft richting aan alles wat ik doe.

Bovendien heeft het mij geholpen om mijn doelgroep te herkennen. De woorden die Lian geeft aan wat ik te bieden heb komen samen in een Merkscan en Roadmap. Een handig hulpmiddel dat mij houvast biedt en helder maakt waarmee ik mijn klanten kan raken. Mijn Merkscan en Roadmap pak ik er regelmatig bij om te checken of ik op koers zit en de dingen doe die bij mij passen zodat ik van toegevoegde waarde kan zijn voor mijn klanten.'

Marga van Neerven
Studio Mooi Mezelf


'Het is nu één geheel, één verhaal en dat laat ik overal terugkomen'


Interview met Gerco Dijkgraaf
Inkooptrajecten Zorginstellingen


Op LinkedIn schreef je een mooie tekst, Gerco:

Dit zou iedere zelfstandige professional gewoon moeten doen!
Lian, dank je wel voor de inzichten en je professionele begeleiding.'


Zou je iets kunnen vertellen over de inzichten die je hebt gekregen?

Het zijn vooral eigenlijk inzichten in jezelf op allerlei vlakken die voorbij komen. Er komen veel nieuwe dingen bij en dat voelt natuurlijk voor een deel bekend omdat het over jezelf gaat, maar het komt nu allemaal in een samenhangend geheel bij elkaar. Het levert inzichten waar ik alleen nooit op was gekomen.

Ik weet nu wat ik echt wil voor mezelf en vooral wat ik doe voor een ander. Dat gaat niet over de geleverde dienst. Wat je zegt dat je verkoopt, is eigenlijk niet wat je verkoopt. Ik vraag het wel eens aan klanten, maar dan krijg je dat niet echt goed terug. Je USP hoef je niet meer expliciet te benoemen, want dat gebeurt automatisch. Nu weet ik echt wat ik verkoop.

Het laatste stuk over visie en missie is een waardevolle toevoeging. Ik merk dat ik door deze exercitie weet waar ik echt onderscheidend in ben, ten opzichte van anderen. Vooral mooi dat bij je missie het stuk passie erbij komt. Ik was al eerder aan het stoeien met de doelstelling voor mezelf. Dat is nu helder. Het heeft allemaal een plek gekregen en het geeft richting voor de toekomst, een houvast om steeds naar terug te keren.


Heb je al iets concreets in gedachten wat je gaat aanpakken nu?

Ik heb toevallig vanmorgen een tekening op het bord gezet. Ik wil mijn website veranderen, maar dat is meer een voortvloeisel daaruit. Het is nu één geheel, één verhaal en dat wil ik overal terug laten komen. Het inkooptraject, dat is eigenlijk 'het bouwen van de brug', daarna contractmanagement, dat is 'het onderhouden van de brug', met die vergelijkingen wil ik werken. Iemand moet dit grafisch voor mij vorm gaan geven. Ik ben er in elk geval over aan het nadenken hoe ik dat kan uitbuiten in communicatie en marketing. In dit concept past het allemaal bij elkaar. Hiermee ga ik mijn dienstverlening vormgeven, de basis, de rode draad waaraan ik alles kan ophangen.

Je zei op een gegeven moment: ‘Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan!’ Heeft het je ook nog iets meer opgeleverd?

Ik was aan het zoeken welke kant het op moet. Het geeft op de eerste plaats richting, doordat je ziet waar het eigenlijk echt over gaat, maar nu realiseer je je ook hoe je het anders doet dan anderen. Dat kun je nu meer uitbuiten door te benadrukken. Het geeft zelfkennis.

 
Wat vond je van de drie verschillende onderdelen van Merk in Beeld?

De eerste, de Merkscan, is sowieso heel zinvol, de cirkel die je daarvan hebt gemaakt. De vertaling naar de tweede module, de Roadmap voor content marketing is ook heel zinvol, maar ik vind het wel moeilijk om daar handen en voeten aan te geven. De derde module, met mijn visie en missie heeft me dat antwoord eigenlijk gegeven, hoe ik dat nu echt kan gaan gebruiken.
 

Je vond mijn begeleiding professioneel. Dat is leuk om te horen. Zou je dat kunnen toelichten?

Wat ik vooral ervaren heb en wat je vooral nodig hebt, is iemand die de goede vragen stelt. Dat deed jij. Met de exercitie om de missie en visie scherp te krijgen bijvoorbeeld, reageerde je later ook in de mail steeds weer met de goede vragen. Je vult het zelf niet in. Dat is altijd wel een kunst op zich. Je laat mensen tot inzicht komen.

Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

Inzicht in je merk als zelfstandig professional.


Heb je nog een aanvullend idee voor mij?

Je wilt misschien dat grafische stuk niet meer, maar het geeft mensen wel houvast om een visie echt in beeld te hebben. Mocht je gaan werken met terugkomdagen, dan is het misschien interessant om dat te doen met bedrijven die stukken verder kunnen uitwerken en concrete vervolgstappen in marketing en communicatie kunnen zetten.

PS: Wat me vooral blij maakte, was de mail van Gerco: 'Dit wordt trouwens ongeveer de tekst van mijn nieuwe website. Door jou weet ik eindelijk wat ik op moet schrijven :-)'.

'Het is verbazingwekkend hoe sterk dit klopt en juist aanvoelt'

Review Merk in Beeld

Het was een zeer aangename en vruchtvolle reis die ik samen met jou kon maken. Het creëert een inzicht in je eigen zijn en de wijze waarop je de klant kan zien en benaderen. Ik ben heel blij dat ik de stap heb genomen en de investering heb gedaan. Ik kan anderen alleen maar aanraden een proces als dit op te starten en te komen tot de essentie van je merk en je merkbeloften. Het is verbazingwekkend hoe sterk dit klopt en juist aanvoelt. Het opent nieuwe inzichten en daardoor ook nieuwe deuren en mogelijkheden tot starten en uitbreiden.

Dank je Lian voor je begeleiding, je bent zeer krachtig in wat jij brengt.

Ann Demeulemeester


'Mezelf scherper en duidelijker positioneren'

Review Persoonlijk Meesterschap

'Ik ben erg blij met de inzichten in mijn "persoonlijke merk" die Lian boven water haalt. Waardevol en helpt om mezelf scherper en duidelijker te positioneren. Het past bij wat ik ben, wil en kan en is dáárdoor krachtig en geloofwaardig. Samen daar aan werken is nog eens erg leuk ook. Inspirerend en goed!'

Wout Schnitzeler
Manager


'met dit programma heb ik echt grote stappen gemaakt'

Review Merk in Beeld

'In het traject Merk in Beeld heb ik Lian leren kennen als een zeer scherpzinnige vrouw die mij heeft uitgedaagd om tot de werkelijke kern te komen. Waar sta ik voor? Wie ben ik? Geen gemakkelijke vragen maar met dit programma heb ik echt grote stappen gemaakt. Lian brengt naast haar grote expertise, kennis en kunde iets onzichtbaars mee waar ze op intuned. Daarmee voelt zij haarfijn aan of het klopt of niet, of we op het juiste pad zitten. Niet alleen voor mijn praktijk, maar ook persoonlijk heeft dit proces mij veel gebracht. Het is wonderlijk hoe je je eigen blauwdruk van wie je bent en waar je voor staat inzichtelijk krijgt. Tijdens het traject kwamen er al als vanzelf veranderingen in mijn werkmethodes. Bijzonder hoe dat dus samengaat. Je zendt het uit en het begint te werken. Daarnaast is Lian gewoon een heel leuk, integer en authentiek mens die voor mij een zeer waardevolle sparringpartner is geworden.'


Hetty Meijer
Celestial Care


'Inzicht in de kern en essentie van mijn propositie'

Review Merkscan (Module 1)

'Ik heb het gesprek om te komen tot de Merkscan en daarna de bespreking over de resultaten als erg waardevol ervaren. Op een professionele manier geeft Lian inzicht in de kern en essentie van mijn 'Golden Circle, mijn propositie'. Het heeft mij geholpen om meer focus te krijgen op mijn dienstverlening en mijn onderscheidend vermogen.'

Rolf Weijers
Organisatieadviseur


'Mijn eigen meerwaarde zien, mijn kracht, mijn energie'

Review Persoonlijk Meesterschap

'Bedankt voor je heldere spiegel en scherpe analyse. Je hebt me 'mijn verschillende lagen' laten zien en die ik in kan zetten, of die me soms overkomen. Je hebt me geholpen mijn eigen meerwaarde te zien, mijn kracht, mijn eigen energie. Door deze eerst te ontrafelen, en daarna weer te bundelen, wordt het toepasbaar en geeft het koers zowel professioneel als privé. Maar je hebt me ook naar mijn buitenkant laten kijken en helpen die gewoon te accepteren en in te zetten. We hebben samen tastbare producten gemaakt die me helpen om deze spiegels vast te houden. Verder was het gewoon leuk om te doen, en ben je fijn gezelschap.'

Len Nooteboom
Directeur


'Door focus kan ik mijn visie nu veel beter verwoorden'


Interview met Ronald Korsten
Fysiotherapiepraktijk Korsten

Op LinkedIn schreef je een mooie tekst, Ronald: ‘Hey Lian, nog bedankt voor je uitstekende begeleiding bij het in kaart brengen van mijn why, how en what! Heel verhelderend om hier eens bij stil te staan en te gebruiken bij mijn business-uitdagingen. Door de focus die je aanbrengt, kan ik mijn visie nu veel beter verwoorden. Aanrader voor eenieder die zijn/haar strategie wil aanscherpen!’

Zou je dat nog verder kunnen toelichten?

Het traject Merk in Beeld heeft me vooral inzicht gegeven. Een heleboel dingen wist ik wel, maar nu is het goed op een rij gezet. Ik kan er nu echt iets mee doen. Dat ontbrak er nog aan. Ik heb nu meer duidelijkheid welke stappen ik kan gaan zetten.

Strategische beslissingen wil ik dicht bij mezelf houden. Intern heb ik er al over gesproken. Nu heb ik goed in beeld wat ik wel belangrijk vind en waar ik aandacht aan wil schenken. Volgende week hebben we weer kwartaaloverleg en bespreken we de strategiepunten. De punten moeten bij onze praktijk passen én ze moeten bij mij passen. Als er een vraag komt voor iets specifieks van personeel of van buiten, kunnen we zo snel beoordelen of het past bij onze praktijk.

De praktijk is natuurlijk meer dan ik alleen. Het gaat dus niet zonder meer op de manier waarop ik het wil. Als je focus hebt, kun je wel beter de beweegredenen toetsen. Ik heb mijn medewerkers ook gekozen op eigenschappen die nu terugkwamen in de Merkscan. Karakter vind ik belangrijker dan CV. Ik verwacht dus ook dat we met de grote lijn wel tot elkaar komen.

Verder vond ik de sessies prettig als een moment van bezinning. Even stilstaan bij jezelf. Boven jezelf uitstijgen en uit de waan van de dag. Waar sta ik voor en waar ga ik voor. Dat brengt een bepaalde rust.


Omschrijf eens het WAT van Merk in beeld

Aan je Merk in beeld gaat eigenlijk iets vooraf. Je moet eerst goed in de gaten hebben wat jouw diepere drijfveren zijn. Dat is wat jij doet, jij brengt iemands diepste drijfveren boven. Je laat zien dat het bedrijf dat je leidt ook echt past bij jezelf.

De eerste module, de Merkscan, is vooral verzamelen. Bij de tweede module, de Roadmap voor contentmarketing, wordt duidelijker wat conclusies zijn. De eerste twee modules zijn dicht bij mezelf, de derde is meer jouw beleving en advies. De rode draad wordt met elke module duidelijker. Ik vond de omschrijving die je had gemaakt naar aanleiding van de Merkscan vooral prettig. Daarin lees je de richting. De stap naar marketing is voor mij moeilijker. Je zou in de derde sessie daar concreter wat mee kunnen doen.


Hoe heb je het geheel beleefd en mijn begeleiding ervaren?

Gewoon goed! Je hebt een goed luisterend oor. De informatie die ik je geef, blijft hangen en komt ook terug. Je werkt heel gericht. Ik houd van focus en dat vind ik bij jou ook terug. Als ik de breedte in dreig te gaan, stuur je bij. Ik heb me geen moment afgevraagd: ‘waar gaan we naartoe’, of verwarring ervaren. Je geeft duidelijk aan welke kant je op wilt. Ook goed dat je voorbeelden geeft van anderen. Dat werkt als reflectie en je wordt er sterker van als je weet welke dingen je zelf anders doet.


Wat denk je dat mij drijft?

Nou je bent natuurlijk hartstikke nieuwsgierig. Ik vind dat negatief klinken, maar ik bedoel het positief. Je wilt weten wat mensen beweegt en je wilt hen helpen daar beter in te bewegen. Je bent dienstverlenend, helpend en ondersteunend. Als iemand echt iets vertelt, doe je er ook iets mee.

Verder vind je volgens mij vooral de puzzel leuk. Het lijkt een soort woordzoeker. Een heleboel woorden, jij streept weg en dan blijft het belangrijkste over.

Wat het oplevert in de zin van uitstraling weet ik nog niet, dat moet nu gaan gebeuren. Ik word er wel in bevestigd dat we op de goede weg zijn, dat het echt ons ding is, de manier waarop we bezig zijn.


Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

Opmerkelijke diepgang!
En... er zit ook zeker iets van verrassing en vernieuwing bij.


Heb je nog een aanvullend idee?

Een terugkomdag zou interessant zijn. Het risico bestaat immers dat het toch blijft liggen. Het werkt inspirerend denk ik om te horen hoe anderen ermee om zijn gegaan. Je krijgt ideeën wat je er nog meer mee kan. Je zou het pitch-achtig kunnen doen. Bovendien is het interessant voor je netwerk.



 

'Ik vind de manier uitermate plezierig. Je hebt een methode in je hoofd zitten, die je gebruikt op de achtergrond. Je stelt de juiste kritische vragen, je vat op het juiste moment samen en je geeft terug wat je ziet en hoort. Zo ga je zelf de rode draad zien. Nu komt het allemaal bij mooi elkaar!'

Marije Scheeren
Bonne Route


'Door de roadmap blijft het borrelen'


Review Merk in Beeld
(Module 1 en 2)


'Door bij Lian de modules Merk in Beeld te doen, weet ik nu hoe ik aan de slag kan met de marketinguitingen en wat daarbij voor het merk PaardenInzicht de essentiële punten zijn. Het was voor mij een verademing met Lian aan de slag te gaan. Vanaf onze eerste kennismaking had ik er vertrouwen in dat Lian mij daadwerkelijk inzicht in de kern van mijn merk zou geven. Waarom? Haar uitstraling en directe blijk van kennis van zaken en het stellen van een paar hele goede vragen. Snel werd ook duidelijk dat Lian het niet bij woorden laat en niet om de hete brei heen draait. Ook de moeilijke vragen stelt ze en nog een keer als dat nodig is. Ze zet haar woorden praktisch om in daden. Ze noteert, ordent en hiervan maakt ze uiteindelijk een prachtige samenvatting.

Bijzonder vond ik haar aanpak: 'Alle vrijheid, een paar goede vragen en veel, heel veel interesse in waar ik en PaardenInzicht voor staan. Het leek op het oog alsof Lian niet veel hoefde te doen... daarmee verraadde ze haar talent: 'Ze weet ongelofelijk goed waar ze het over heeft als het om branding, merken en marketing gaat'. Wat dat talent is? Een berg aan kennis en veel ervaring, oprechte interesse, kunnen luisteren en afstemming op degene waarmee ze werkt. Deze combinatie zorgde ervoor dat alle gedachten, kernwoorden, ideeën en alles wat PaardenInzicht tot merk maakt, onder het stof vandaan kwam. Lian vraagt, merkt op (J!), is stil, wacht af en stelt nog een vraag.

Met het aanbrengen van een eerste ordening rondde Lian het dagdeel af. De keer erop dat we afspreken krijg ik de Merkscan overhandigd! Lian had alles - en dat was echt veel - geordend in deze mooi uitgevoerde Merkscan. Lian neemt de tijd om de Merkscan toe te lichten. Ik krijg heldere uitleg, gerichte tips en voorbeelden waar ik wat mee kan. De woorden die Lian gebruikt, laten mij zien dat Lian het talent heeft mijn onverwoordde talent en expertise te vangen. Lian maakte me er bewust van dat ik ongemerkt en achteloos mijn talent wegveeg alsof het stof is……

Merk in Beeld geeft kort maar krachtig de merkbelofte van PaardenInzicht weer. Lian heeft er tips bijgezet met betrekking tot de externe communicatie en de social media uitingen. Daarbij krijg ik een treffend aandachtspunt aangaande mijn doelgroep! Ook krijg ik de Roadmap voor content marketing. En deze roadmap laat geen twijfel over wat PaardenInzicht de klanten te bieden heef. Lian heeft er voor gezorgd dat ik alles geordend voor het pakken heb. De roadmap staat naast mijn beeldscherm. Ik kijk ernaar als ik me voorbereid op afspraken, netwerken en bij het werken aan social media uitingen. Hierdoor blijft het borrelen en krijgt het stof geen kans meer te gaan liggen!'

© Margreet Noordanus / PaardenInzicht

'Als je snapt dat je bij het begin moet beginnen'


Interview met Cor van de Waterlaat
Bombardon Mediation


Wat heeft het programma Merk in Beeld je gebracht, Cor?

Het klinkt als een dooddoener, maar het geeft inzicht. Het geeft focus en het helpt bij het bepalen van je koers. Jij biedt eigenlijk handvatten, tools, een aanpak om je richting helemaal helder te krijgen.

Wat, welk stuk van het programma Merk in Beeld, hielp hierbij vooral?

Nou, ik schrijf zelf veel en gemakkelijk en weet dus wel hoe ik ergens woorden aan moet geven. Ik had voor mezelf al eens exercities gedaan. Vooral de eerste module, de Merkscan, daarmee plaats je de woorden in een stramien. Je geeft er ordening aan. Dat helpt om het visueel en inzichtelijk te maken.  

Bij module 2, de Roadmap voor content marketing, kwam het voor mij allemaal bij elkaar. Ik vond het vooral mooi het moment dat we met de merkessentie en merkbelofte bezig waren. Eigenlijk wist ik de woorden al lang, maar toen ik zag wat het bij jou deed, werd alles met elkaar verbonden. Nu weet ik hoe ik mijn 'WHAT' in samenhang met de essentie naar buiten kan brengen.


Je constateerde dat ik veel tijd had gestopt in de uitwerking. Is het dat voor jóu ook waard?

Mij houdt het ongelofelijk bezig, het is het mij zeker waard. Jij weet de essentie heel concreet en compact in één samenhangend totaalplaatje te presenteren. Je krijgt hiermee het inzicht om ‘tot de kern’ van je ondernemerschap te komen: 'Waarom doe je wat je doet en hoe pak je dat het beste aan?'


Je zei op bepaald moment dat de toelichting die ik erbij geschreven had, 'kunst' is. Daarmee voelde ik me zeer vereerd, Cor, maar kun je uitleggen wat je daarmee precies bedoelt?

Tja, ik vind dat. Ik kan daar misschien woorden aan geven, maar dat zou het teniet doen, denk ik. Misschien toch iets.... net ging door mijn hoofd dat het iets te maken heeft met ‘zien en gezien worden’. Het 'raken' zit denk ik in: ‘Jij ziet mij’. Je ziet hét en jij maakt een vertaling van wat je ziet. Met die verbinding kom je tot de essentie.


Hoe heb je mijn begeleiding ervaren?

Klinkt weer als dooddoeners, als ik zeg: 'Oprecht geïnteresseerd en heel persoonlijk'. Structurerend, klinkt te star en dat is het zeker niet. Het is geen keurslijf. Je laat het proces bij mij. Je pakt het goed gedoceerd aan. Je weet wanneer gas erop en laat het dan weer even, als het rustiger beter tot zijn recht komt. Je bent respectvol, onafhankelijk en zonder waardeoordeel. Je neemt de tijd om in alle rust tot de essentie te komen.


Vul aan: Merk Op schakel je in …

.... om je propositie aan te scherpen en vooral als je 'meters wilt maken'. Je gaat doorpakken! Als er iets mág gebeuren, dan gáát het gebeuren. En... Als je snapt dat je bij het begin moet beginnen!


'Laten zien waar ondernemende professionals echt het verschil maken'

Review Merk in beeld (Module 1 en 2)

'In een verrassende industriële setting met een rauw randje werd ik hartelijk ontvangen door Lian. We gaan voortvarend aan de slag met de Merkscan en Lian helpt doelgericht mijn ‘What’, ‘How’ en ‘Why’ te verwoorden. Ze vraagt door, provoceert en complimenteert tot de kern helder wordt: wat maakt mij uniek, wat is mijn ‘woh-factor’?  En samen vertalen we dat naar een praktische roadmap voor content marketing. Een verfrissende aanpak, waarbij Lian me trakteert op mijn eigen ‘Merk in Beeld’ poster waarop ze de inzichten samenvat.

Met haar persoonlijke aanpak helpt Lian ondernemende professionals zien waarin ze echt het verschil maken. Zodat ze dat uit kunnen stralen, met als direct en niet onbelangrijk gevolg dat ze de juiste klanten gaan trekken.'

Anja Bekkers
Marketing- & communicatiestrateeg


'een continue reminder van mijn doel'

Review Merkscan (alleen Module 1)

'De merkscan heeft mij geholpen om echt duidelijk te maken waar mijn hart ligt, wat ik belangrijk vind. Doordat jij de juiste vragen stelt, goed luistert met al je zintuigen en weer doorvraagt, kom je tot de kern. Alle antwoorden en teksten die op de Merkscan staan komen van mezelf, maar uit mezelf, in mijn eentje had ik ze niet zo kunnen verwoorden en ordenen. Ik ga de merkscan afdrukken en ophangen in mijn kantoor als een continue reminder van mijn doel.'

Marijke 
Mavage Communicatie

'Ik heb voor mezelf nu ook echt helder welke weg ik in moet slaan'

Interview Merkscan (alleen Module 1)

Wat betekende de Merkscan voor jou?
'Dit was een eyeopener voor mezelf om te gaan graven en zoeken naar het waarom achter de dingen die ik doe en kijken naar de manier waarop ik het doe.
Jij kwam vervolgens met vernieuwende ideeën om ons bedrijf in beeld te brengen, dingen waaraan wij zelf niet gedacht zouden hebben. Schreeuwerige uitingen zouden bijvoorbeeld niet bij ons passen. We gaan nu een actie doen die ‘verrassend bij ons past’ ;).

Hoe doe ik het volgens jou?
 Je hebt het op mijn manier gedaan, Lian, ‘knippend en plakkend’. Heel open, transparant. Samen erboven hangen en puzzelen. Je daagde me uit om mijn eigen betekenis te zoeken achter woorden. Jij blijft net zolang zeiken en zeuren, totdat je er precies de vinger achter hebt. Dat kun jij. We deden het samen. Zo konden we zaken met elkaar verbinden en begrijp ik zelf heel goed waarom ik doe wat ik doe.

Waarom denk jij dat ik doe wat ik doe?
Denk dat jij kickt als iemand blij en gelukkig is als de uitingen die naar buiten komen helemaal bij hen passen. Ik heb voor mezelf ook echt helder welke weg ik in moet slaan met marktbewerking, precies zoals ik dat zelf prettig vind. Dat is door dat getrek van jou wel naar buiten gekomen, haha.'

Anita van Hulst
Adviseur design en wonen

Bekijk ook Merkscan en marktbewerkingsconcept van Van Hulst Wonen ›


-->

'Door de spiegel en de juiste vraagstelling, Een laagje dieper'

Review Merkscan (Module 1)

'Lian hield me een spiegel voor. Door de juiste vraagstelling tijdens de scan werd het me duidelijk waarom ik doe wat ik doe, zo logisch! Op een fijne manier kijken naar - en bewust worden van -  mijn eigen kwaliteiten en vaardigheden. Doorbouwen op deze kwaliteiten en vaardigheden. Lian biedt, een luisterend oor, een vraag om te verdiepen, verheldering. Zonder oordeel kijken naar je eigen doen en kunnen en een laagje "dieper" dan je normaal doet.'

Maaike Groot
Groot in Zorg (palliatieve zorg)

Opdracht: ontwikkelen logo en huisstijl ›

'Het bruist! We gaan met deze inzichten doorpakken'


Interview met Rob Vogels
Reclamestudio GO



Ik ben bij Lian geweest om in beeld te krijgen wat mijn merk is, om de essentie van mijn bedrijf boven water te halen. Waar staan wij voor? Wie zijn wij? Ik had daar best een beeld van. Ons beeld van de Reclamevogel blijkt helemaal goed te passen, maar nu hebben we daar ook woorden bij. De inzichten gestructureerd en onder woorden gebracht.


'Het bruist', zei je later aan de telefoon: ‘We gaan er meteen mee aan de slag!’, wat bedoelde je daarmee?

Als je bij jou de deur uit gaat heb je een bepaalde drive gevonden. Je hebt heel duidelijk de richting bij wat je doet en hoe je het doet. Daar kun je meteen mee aan de slag. Je krijgt daarbij een energiek gevoel van de sessie en ook van de uitkomst.


Wat vond je van de verschillende modules?

Module 1, de Merkscan, vond ik het lastigste deel. Je moet zoeken naar woorden. Het is wat abstracter.
Wij hadden de twee modules op één dag gedaan. Ik kan me voorstellen dat je nog meer diepgang krijgt als je deze twee uit elkaar trekt. Je kunt het dan een week laten bezinken. De Roadmap volgt als vanzelf op de Merkscan. Dan begin je eigenlijk pas te snappen, waar je naartoe werkt en waarom het eerste deel nuttig is. Module 3 en de uitwerking vond ik heel handig. Dat moet je zeker niet achterwege laten. Het advies is heel waardevol. Ik heb ‘m ook als Roadmap gevouwen en naast mijn computer liggen. Nu ligt hij bij mijn tekstschrijver die bezig is met mijn website. Hij wordt echt gebruikt dus. Als ik moet kiezen is uiteindelijk module één misschien wel het meest waardevol en heb ik het meeste aan jouw stukje persoonlijke tekst, omdat dat het meest uitgelegd is.


Hoe heb je het beleefd?

Je stuurde goed. Als ik links vast liep, ging je rechts trekken en zo kwamen we steeds verder. Dat werkte wel goed. Je gebruikte je sturende rol op momenten dat ik vastliep en je plukt en duwt wat, zonder dat je je eigen inbreng laat zien.

Ik vond het heel intensief en heel veel, maar dat komt misschien ook omdat we module één en twee op één dag hebben gedaan. Je wordt gedwongen tot diep nadenken. Je gaat tot op de bodem.


Heb je een idee wat mijn drive zou kunnen zijn?

Ik denk dat jij het interessant vindt en leuk om de diepere grond van iemand boven water te krijgen. Waarom doen mensen wat ze doen in hun werk. Jij vindt het leuk om mensen dingen over zichzelf te leren. Soort psychologie maar dan gericht op het bedrijf. Dat zou je denk ik ook wel kunnen, mensen psychologisch begeleiden, coachen. Je geeft mensen inzicht, zelfkennis en passie. Dan weten ze het in een keer weer.


Wou je er nog iets aan toevoegen?

Nou wij gaan er echt iets mee doen. Dat kun je ook zien (Rob wijst naar de roadmap die zichtbaar al vaak open en dicht gevouwen was ;). Als jij nog zou willen doortakken met dit verhaal dan zou je dat moeten doen op het vlak van marketing communicatie, de creatieve uitwerking.

Je vertelde dat je het leuk vindt als mensen echt doorhebben waar ze beter in zijn dan anderen en daar meer mee gaan doen, zodat ze het mooiste van zichzelf laten zien. Weet je wat jij moet doen? Regel een podium. Dan kun je mensen letterlijk op hun podium plaatsen!




'Het maakt je onbenut potentieel zichtbaar'


Interview met Caroline Smits
Topfit in Arbeid


 

Hoe heb je het programma Merk in Beeld beleefd, Caroline? Je sprak over kunst. Dat is wel een heel groot compliment. Kun je daar iets meer over zeggen?
Ja, ik vind dat je echt iets heel kunstigs doet. Je kunt, zoals ik het zie heel veel items, invalshoeken en lagen met elkaar verbinden. Dat het klopt, dat het in elkaar past en dat het ook nog begrijpelijk is, zodat de ander het kan volgen en begrijpt waar je naartoe wilt. Het is de bekende puzzel die je oplost, maar ik bedoel het eigenlijk nog specifieker.

Wat heeft Merk in Beeld je gebracht?
Ongelofelijk veel concreetheid in iets wat voor mij nog onduidelijk was en wat jij noemt: ‘Het onbenut potentieel'. Dus, wat is dat, hoe vertaalt zich dat en wat betekent dat in de praktijk. Het is verfijnd en verrassend hoe jij dat in elkaar schuift. Jij hebt er natuurlijk een beeld bij hoe dat werkt. Ik ken die werkwijze niet, dus ik ben verrast hoe jouw werkwijze is.

Als je naar mij kijkt, wat is dan mijn sterke kant daarin? Wat zie je mij doen?
Jij kunt heel actief luisteren en scherpe vragen stellen, waarbij je mij mezelf laat zijn. Je helpt mijn gedachten te formuleren, door specifieker door te vragen. Je stopt het als het even niet werkt en je kiest dan een andere aanvliegroute. Je bent daar met je gevoel bij en daarmee kun je het goed doseren en afstemmen op de ander.

Heeft Merk in Beeld je ook persoonlijk iets gebracht? Je had het over: 'Het gaat lopen, ik merk dat er iets op gang komt'. Heeft dat ook met je persoon te maken?

Ja zeker. Ik ben er me van bewust dat ik mijn visie eigenlijk verbreed heb op mijn mogelijkheden. Die voelde ik ergens wel, maar ik heb nooit bedacht dat ik daar iets mee zou kunnen doen of gaan doen. Jij hebt het zo concreet gemaakt, dat ik ga geloven wat jij bedoelt.

(Lachend) Je gelooft het bijna, hè!
-)) Ja en vooral dat ik daar ook op durf te vertrouwen, dat is belangrijk. Dat het echt iets van mij is en niet door jou verzonnen. Dat ik daar iets mee mag gaan doen. Jij geeft het zo’n stevige basis dat ik er bijna niet omheen kan. Dat wil ik ook niet, want ik geloof erin dat het echt kan. Het moet nog wel verder opgetuigd worden, dat ik ook echt gá. Ik ben nu bezig met een voorzichtig begin in de praktijk. Dat heeft ook tijd nodig.

En het laatste stukje, de Opmerkelijke Methode, ik had het idee dat die wel aansloot bij jou.
Het is een unieke oplossing en vooral omdat het ook een intuïtieve ingeving is geweest, zo van: 'Dit zou het kunnen zijn'. Denk ook dat het komt, omdat je er in tussentijd heel intensief mee bezig bent. In de tijd dat je het omzet in tekst, zet het bij jou ook iets in beweging. Dat is heel bijzonder. Daarmee ben je sowieso heel betrokken en toegewijd om het tot iets goeds te brengen, maar het is natuurlijk ook energie. En als je mijn energie daar dan bij gebruikt dan komt het tot een geheel. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die werken zoals jij werkt. Het is echt uniek hoor.

Tot slot, zou je samen kunnen vatten wat Merk in Beeld oplevert, voor mensen die nog twijfelen om het te gaan doen?
Merk in Beeld laat je zien wat je belangrijk vindt in je leven, wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Je wordt geïnspireerd door jouw heldere, positief kritische kijk op dingen hebt en doordat jij verder kan kijken dan wat de persoon zelf op dat moment ziet. Kortom, het maakt je onbenut potentieel zichtbaar, dus het cognitieve stuk, praktisch en concreet, maar ook voelbaar.


'De schil eraf, waardoor je een laagje dieper komt'

Review Merkscan (alleen Module 1)

'Lian Groot gaat door haar open-minded vraagstelling, aan de hand van de Merkscan, net één stap verder. Zij haalt als het ware de schil eraf, met al je ervaringen, denkpatronen en zelfkennis, waardoor je dieper tot de kern komt. De gesprekken met Lian waren voor mij verhelderend en het heeft mij nieuwe inzichten gegeven.'

Friedy
Belastingadvies MKB

'Heel verrassend, het gestructureerde beviel me zeer'


Interview met Dick van Goch
Divago - Zaken doen in Frankrijk


Wat heeft het programma Merk in Beeld je gebracht, Dick?

Het gestructureerder brengen van het geheel, dat is het belangrijkste. Een klant benaderen doe ik nu veel meer volgens een soort stappenplan, wat zo logisch is dat ik het eigenlijk automatisch toepas. De rode draad 'hoe mijn klant rijk wordt', bijvoorbeeld, daarvan gebruikte ik de eerste, maar de rest vergat ik vaak.

Een hele grote bijvangst is de manier waarop je mijn sterke kanten in beeld hebt gebracht. Mij werd een spiegel voorgehouden. Ja, ik doe mijn werk op een bepaalde manier. Zo gaat het me goed af en gaat het lekker, maar ik had nooit bedacht om juist op dat stuk de nadruk te leggen, omdat ik dat anders doe dan anderen. Dat is een enorme troef
.

Ik sla met mijn bedrijf nu een nieuwe weg in. Prettig om meteen een scherpe focus te hebben.
Voor de business heb ik de 'hoofdroute' in beeld en voor de interessante ervaringen ga ik een 'roadtrip maken over de zijwegen'.

Hoe vond je de aanpak van Merk in Beeld?

Ik vond jouw aanpak heel verrassend. Het gestructureerde daarin beviel me zeer. Het leek bij aanvang heel open en het kon naar mijn idee alle kanten op. De tweede keer werd het concreet. Ik was blij verrast toen het de derde keer allemaal op 2 kantjes werd samengevat.

Vaak begint een training of cursus met: 'Hoe het niet moet...'. De nadruk ligt op het negatieve en je krijgt dan te horen hoe je het anders moet gaan aanpakken. Hier wordt uitgegaan van je kracht en hoe je die nog beter kunt inzetten, dus vanuit de positieve kant. Dat werkt, omdat het veel gemakkelijker is toe te passen.


Heb je een idee wat mij drijft?

Ik denk dat jouw beloning is als mensen zelf de toegevoegde waarde zien, maar vooral als ze er iets mee gaan doen. Dat ze in de gaten hebben wat hun eigen USP is: "Verrek, daar moet ik de nadruk op leggen".

Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

'...daar word je wijzer van', ofwel je leert jezelf beter kennen en je komt er met een concrete klantbenadering uit.

Heb je nog een aanvullende opmerking?

Het is wat tegenstrijdig. Jij wilt natuurlijk dat iedereen precies weet wat het hen oplevert als ze een traject ingaan met jou, maar hoe meer je er open minded in gaat, hoe groter de verrassing wat eruit komt.

Bonne affaire en France, Dick!
(....laat dat Frans maar beter aan jou over ;)