Reviews - interviews - testimonials

'it all comes together en dat geeft echt rust'

Review Merk in Beeld

'Het programma Merk in Beeld bracht me helderheid in mijn drijfveren, mijn missie, mijn kwaliteiten en daarmee in de koerswijziging die ik wil doorvoeren in mijn bedrijf.  

Dit programma gaat zoveel dieper dan oppervlakkige marketingtools vinden. Het voelt als een blauwdruk waar ik niet meer bij weg hoef. Vanuit deze kennis kan ik door bouwen.
Het programma kenmerkt zich door diepgang in de analyse van mij en mijn drijfveren. Wie ik in de kern ben. Het doorvragen en de volledigheid.

Lian straalt vertrouwen uit en heeft het vermogen om mij in mijn kracht te zetten. Haar systematische aanpak gecombineerd met de interesse die ik voelde, maken dat ik me erg gezien en gehoord voelde (voor mij belangrijk dus, haha).

Ik voelde al een tijdje onrust omdat er iets moest gebeuren, maar ik wist niet waar te beginnen. Nu voel ik: it all comes together en dat geeft echt rust.'




Brechje Jeuken
Celebrant


'Met name het persoonlijke vond ik erg sterk. Zinvolle gesprekken, zinvolle output'

Review Merk in Beeld


'Het programma Merk in Beeld heeft meer bewustwording gebracht in waar wij sterk in zijn als kantoor. De nadruk lag daarbij op onze persoontjes. Het persoonlijke vond ik erg sterk. Zinvolle gesprekken en zeer zinvolle output.

Ik heb inzicht in mijn sterke kanten. Interessant om te zien het onderscheid tussen mijn ego (‘de buitenring’) en de vanzelfsprekendheden (die toch heel bijzonder zijn en je juist onderscheidend maken). En het idee om te weten dat deze verschillende kanten er zijn en er ook mogen zijn. En ook, als iets niet lekker gaat dat dat meestal zit ‘in de buitenste ring’ (van je ego). Dat klopt ook.

Op onze site en onze kaartjes gaan we hier concreet wat mee doen, ook in de acquisitie. We gaan meer nadruk leggen op onze persoontjes want daar ga je immers zaken mee doen en minder op de randvoorwaarden, zoals een sterk boekhoudsysteem en het feit we accountantskantoor zijn.

Tips voor jou? Nou, ga zo door en focus je met name op het persoonlijke deel. Daar heb ik echt het meeste aan gehad. Om die buiten- en binnenkant te ontdekken en te horen van jou dat die er zijn en vooral ook mogen zijn.

Het was voor mij echt heel leerzaam en leuk en daarbij ook gezellig met jou!

Ik zou het zo weer doen.'




Remco van Slooten
Jurist en fiscalist bij Slooten en van den Bogaart


NB: Lees ook het artikel n.a.v. Merk in Beeld over Slooten en van den Bogaart in Magazine InZaken


'duidelijker beeld van de kracht en waarde van mijn bedrijf.'

Review Merk in Beeld

'Door Merk in Beeld heb ik een duidelijker beeld van de kracht en waarde van mijn bedrijf. Ik heb bruikbare suggesties gekregen voor de positionering en uitbouw ervan. Voor mezelf heb ik duidelijk gekregen wat voor bedrijf ik wil hebben en waar de focus van mijn activiteiten moet liggen.

Merk in Beeld helpt je om een duidelijk beeld te krijgen van wie je bent en wat je wilt. Het dringt door tot de essentie op een manier die bruikbaar is als ondernemer en waar je iets mee kunt in je communicatie.

Lian stelt de juiste vragen en vraagt door op de momenten dat je nog niet tot de essentie bent doorgedrongen of nog niet het achterste van je tong hebt laten zien.

De verkregen inzichten ga ik gebruiken voor de start van mijn nieuwe bedrijf en de keuzes in de inrichting daarvan. De dingen die ik uit Merk in Beeld heb gehaald ga ik gebruiken om te bepalen vanaf welke duikplank ik in het diepe ga duiken.'




Jeroen Huinink
Software Professional


'Direct to the point komen in de vraagstelling en daarmee in korte tijd tot de kern'

Review Merk in Beeld

'Het was voor mij een leerzaam en inzichtelijk traject voor een verdere verdieping van mijn talent en doel. Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Het was heel concreet en overzichtelijk; doelgericht, met hele fijne handvaten. Het geeft een horizon die zichtbaar is. 

Lian heeft een hele prettige aanpak en daarmee is het heel prettig samenwerken. Het resultaat is daar zeker de verdienste van! Ze heeft en geeft ruimte aan de persoon. Ik had gelijk het gevoel dat ik weet waar ik aan toe ben en dat we samen een en ander duidelijk gaan krijgen. Heel sterk aan haar vind ik dat ze snel en direct to the point kan komen bij een bepaalde vraagstelling. In een korte tijd weet zij tot een kern te komen. 

Ik vind het vooral een investering in mezelf, die ik echt niet had willen missen. Dank Lian! Voor de twijfelaars: bij twijfel, in dit geval wél doen!'



Monika Sas
Interieuradvies en realisatie


'Inzicht in de koers voor je bedrijf.'

Review Merk in Beeld

Het programma Merk in Beeld heeft mij inzicht gegeven in hoe mijn persoonlijkheid en karaktereigenschappen zich vertalen naar mijn manier van werken en waarin ik onderscheidend ben met mijn bedrijf. Zo wordt duidelijk waar de focus op ligt, waarom je doet wat je doet en waarin en waarom je werkwijze verschilt van anderen.

Lian analyseert door diepgaande gesprekken je werkwijze en drive. Wat typeert jou, waar ben je goed in en welke ideeën voor je bedrijf passen bij je en zou je kunnen ontwikkelen? Lian is zeer gedreven om je te helpen je bedrijf naar een hoger plan te brengen. Daarbij onderzoekt ze hoe je in elkaar zit en waar je echt blij van wordt. Ze bekijkt alle karaktereigenschappen van de positieve kant.

"Merk Op schakel je in om...
... meer inzicht te krijgen in de koers die je moet volgen met je bedrijf"




Bas Simons
Vermogensadviseur


'Het perfecte programma als je op een kruispunt staat in je leven'

Review Merk in Beeld

Het programma Merk in Beeld heeft me heel veel gebracht! Ik heb hierdoor veel beter inzicht gekregen in wie ik ben en wat mijn drijfveren en kwaliteiten. Nu ik weet wat mijn enneagramtype is snap ik ook beter waarom ik reageer zoals ik reageer en begrijp anderen daardoor ook beter. Dat komt ten goede aan de relatie met mensen die voor mij belangrijk zijn en in de omgang met klanten. Het heeft me geholpen een besluit te nemen over hoe ik in de toekomst verder ga.

Als je, in mijn geval als ondernemer, op een kruispunt in je leven staat en je weet even niet meer welke kant je op moet dan is dit een perfect programma. Het helpt je om de juiste richting te vinden.

Ik vind je een hele fijne persoonlijkheid en je voelde me feilloos aan. Je bent betrokken en kunt goed luisteren. Ik voelde me echt veilig bij je. Je hebt me echt geholpen om de juiste richting te vinden zonder daarin te sturend te zijn. Ook vond ik het heel bijzonder dat je zelfs kippenvel kreeg als ik de woorden wist te vinden waarvan jij vond dat die op mij van toepassing waren.

Ik denk dat je veel meer bent dan een marketeer. Je doet je daarmee naar mijn idee te kort. Je helpt mensen om inzicht in zichzelf te krijgen waardoor ze een betere keuze voor hun toekomst kunnen maken (en uiteindelijk een gelukkig(er) leven hebben).

Als je op een kruispunt in je leven staat en je even niet meer zo goed weet welke kan je op moet, dan helpt Lian je om de juiste richting te vinden!



Geke Gebert
Financieel adviseur

NB: Geke heeft mede naar aanleiding van dit traject een grote switch gemaakt in haar loopbaan. Ze zegt daarover: Ik ben heel blij dat ik met jou zo'n mooi traject heb mogen doorlopen en raad het iedereen aan om een keer met jou te gaan praten. Door jou heb ik weer goed op een rij waar m'n kracht ligt en dat gaat me zeker helpen bij het waarmaken van mijn dromen.


'Het maakt me zelfverzekerd te weten dat er dus heel veel in zit. '

Review Merk in Beeld

'Inzicht in mijn verhaal, dat is wat Merk in Beeld mij heeft gebracht. Ik besef wat ik in me heb en heb een scherper beeld van wat ik wil doen. Het heeft mij enthousiasme gebracht en ook overtuiging, bewustwording van wat ik letterlijk in handen heb. Het maakt me zelfverzekerd te weten dat er dus heel veel in zit.

Het programma Merk in Beeld is professioneel, tot de kern, helder. In relatief korte tijd maakt 't het voor mij helemaal bruisend. Lian raakt die snaar dat ik ermee aan de slag wil gaan. Ze komt tot de kern. Ze weet het af te pellen en aan te raken. Dat vind ik heel knap.

Lian is inspirerend en stimulerend en stelt doortastende vragen. Ze is heel gericht bezig en staat open voor het verhaal van mij, persoonlijk. Wat een mooi resultaat hebben we zo na de 4 sessies neergezet. Ik ben er ook best trots op. Ik kan ermee aan de slag.'


Hester Schuyl

Hester Schuyl
Therapeutisch masseur

'Opmerkelijke methode voor mij de kers op de taart'


Interview met Jacq Coppen
Coppen Consultancy


Wat is het belangrijkste wat het programma Merk in Beeld je heeft opgeleverd, Jacq?

'Het heeft mij echt zeer geholpen om mijn koers scherp te krijgen. Maar vooral die Opmerkelijke Methode, zoals jij die noemt, het idee voor hands-on gedachtegang, waarin je de basis hebt gelegd voor mijn aanpak, dat was voor mij de kers op de taart! Wat je daar weg schreef op één A4'tje daar kan ik wat mee. Dat maakt voor mij echt het verschil. In mijn geval kan ik hiermee letterlijk handjes laten wapperen.

Het is natuurlijk een proces wat we samen hebben gedaan en daaruit is dit ontstaan, maar jij hebt een bepaald brein daarin en je hebt echt een gouden pen. Dan laat je zien dat je meedenkt! Sommigen zullen er niks mee doen, maar ik dacht: "Dit is heel bijzonder, meteen werkbare uitkomsten waar ik wat mee kan in mijn aanpak en mijn communicatie".

De uitgewerkte Merkscan en Roadmap heb ik op mijn tafel liggen en wordt regelmatig gebruikt bij de uitwerking van mijn voorstellen. Het is een toets hoe ik het beste kan brengen bij mijn doelgroep. Misschien had ik het nog prettiger gevonden als ik tussendoor de gelegenheid had gehad om de woorden van mijn missie en visie nog verder te kunnen fijnslijpen, maar mijn rode draad staat er helemaal scherp.


Hoe heb je mijn rol beleefd?

'Ik vond het wel een interessant uitgangspunt dat jij de "how" het belangrijkste laat zijn in je methode. Daar zit daadkracht achter en dat sprak mij aan. Wel denken, maar daarna ook dóen, aan de slag. Dat merk je meteen aan jou en dat is wel iets wat ik waardeer.

Jij hebt me laten inzien waar mijn kansen en deskundigheid liggen. Jij maakt het onbewuste bewuster, door het geven van feedback. Je haalt het latente boven en dat geeft mij weer nieuwe inzichten.  

Ik voelde me meteen bij je thuis. Je bent een open persoon die goed luistert en goed doorvraagt. Je geeft een goede samenvatting n.a.v. wat je gehoord hebt. Soms stuur je ook wel wat, maar dat was prima.

Ik ben blij dat door het programma mijn businessmodel en mijn gedachten daarin scherper zijn geworden.'


'Je verhaal duidelijk hebben'

Review Merk in Beeld

'Ik weet nu wat ik doe, dat het goed is. Ik doe het werk van mijn kracht en dat mag er ook zijn. Ik weet wat ik kan en waar ik goed in ben, heb geleerd onder woorden te brengen naar anderen waar ik voor sta en waarom en ik kan beter tegen anderen vertellen wat ik doe en waarom.

Ik ben niet zo goed in vaste methodes, maar dit wist je goed te doorzien. Je zorgde er ook voor dat ik scherp bleef, ook waar ik afdwaalde of in een weerstand raakte. Je prikte er goed doorheen. Wat ik echt knap vind, is het verhaal wat je over me hebt geschreven. Het is waar en ik heb het idee dat jij me echt ziet voor wat ik ben. En dat doen niet veel mensen en al helemaal niet na zo’n korte tijd met mij.

Waarom je Merk Op inschakelt? Nou, om je eigen verhaal duidelijker te hebben!'




Jur Jacobs
Entreprejur

'Alle aspecten rondom de merkdefinitie en marketing komen aan bod'

Review Merk in Beeld

'De sessies met Merk Op brachten me voor mijn bedrijf een heldere visie, missie en zelfs een beeldmerk om mee te werken.

Dat wat ik zo goed voor anderen kan, daarin kon ik voor mijzelf geen helderheid creëren. Met behulp van structuur in mijn why, how en what - ik gooide ze vrolijk door elkaar - heb ik nu woorden om te vertellen wat ik doe, hoe ik het doe en waarom ik het doe. Het vervolg is om mijn bedrijf op basis van deze woorden vorm te geven en de gesprekken met CIO's te voeren.

Het programma kenmerkt zich door een heldere aanpak. En ook door zijn compleetheid. Alle aspecten rondom de merkdefinitie en marketing komen aan bod. Dit alles prachtige vertaald naar een handzaam naslagwerk.

Lian legt haar aandacht bij de mens achter het bedrijf. In haar begeleiding is ze helder en rustig, maar ook vasthoudend wanneer de woorden er nog niet zijn. Zo creëert ze structuur uit alle woorden die ik gebruik, door daaruit de belangrijke woorden te pikken.'





Marja van Solkema
Change Manager ICT


'In slechts twee sessies precies de structuur die ik nodig had'

Review Merk in Beeld (alleen module 1)

'Tijdens een korte kennismakingssessie met verschillende jobcoaches sprong jij voor mij meteen eruit. Jij vertelde helder en in duidelijke taal over jouw aanpak en de concrete mogelijkheden van jouw praktijk. Samen met jouw professionele achtergrond gaf dit voor mij de doorslag om voor jou te kiezen. En hier had ik geen seconde spijt van!

Mijn doelstelling was de volle omvang van mijn potentiaal goed in kaart te brengen en deze duidelijk onder woorden te kunnen brengen. De “Golden Circles” methode was daarbij een perfecte leidraad in de begeleiding. In slechts twee sessies wist jij precies de structuur te bereiken die ik nodig had. Daardoor weet ik nu waar mijn kracht zit en hoe ik deze kan positioneren.

Door deze inzichten kwam ik nog tijdens het traject in contact met de juiste organisaties. Omdat ik nu weet wat mijn drijfveren en kwaliteiten zijn was ik in staat om de juiste beslissingen te nemen over mijn verdere koers.

Lian, hartelijk bedankt voor jouw begeleiding, ik zou het zo weer doen! Jouw diensten kan ik alleen ten zeerste aanbevelen en zal dat ook zeker doen.'


Sabine Pronk

Sabine Pronk
Trainer - Organisatieadviseur


'Op gestructureerde wijze nadenken waar je zelf het verschil maakt'

Review Merk in Beeld

'Ik heb 3 dagdelen met Lian doorgebracht en ben uitermate tevreden over het eindresultaat. Ook het proces zelf heb ik als uitermate plezierig en professioneel ervaren. Lian is een fijne betrokken coach om mee samen te werken. Zij is niet snel tevreden en vraagt op de juiste momenten goed door. Haar gestructureerde aanpak is mij erg goed bevallen. De tijd vloog voorbij. Voordat ik er erg in had was de tijd verstreken :) en een bijzonder leuke locatie.

Met het programma Merk in Beeld ga je op gestructureerde wijze nadenken over waar je zelf het verschil kan maken en waar je in het verleden het verschil hebt gemaakt. Het geeft ook zeker zelfvertrouwen. Goed om expliciet te maken waar ik in het verleden het verschil hebt gemaakt.

Professioneel, gestructureerd, liefdevol, meedenken, zijn kenmerkend voor het programma. Lian is niet snel tevreden. Zij gaat door totdat er een stuk ligt dat echt goed voelt en zal niet eerder stoppen. Kenmerkend voor Lian is haar persoonlijke betrokkenheid. Ik vind het mooi om te zien hoe belangrijk haar gevoel hierbij is. Het moet echt goed voelen alvorens zij tevreden is. Het is bovendien fijn om met haar samen te werken.

Concreet aan de slag nu! Volgende stap is logo, visitekaartjes en briefpapier. LinkedIn aanpassen en op termijn een website.
'




Greg Thorburn
Business Development

'Jij weet mooie dingen uit de mens naar boven te krijgen'

Review Merk in Beeld

'Nogmaals dank, was mooi om dit met jou te mogen ondernemen en te ontdekken.
Je voelt je gelijk op je gemak als je bij jou bent en dat is erg prettig, koffie, lekker kuukske erbij en gaan.  Goede vragen waar je in het begin wel eens van denkt waar gaat het naar toe maar dat "op je gemak zijn" doet z'n werk. Jij weet mooie dingen uit de mens naar boven te krijgen, zeker als je het zelf niet in de gaten hebt wat je altijd doet en te laten zien waarom je iets wel of niet moet doen.

Kortom, het is erg waardevol en nu de koe bij de hoorns.
Dank voor jouw goede en bevlogen begeleiding.'



Jack de Bruijn
Verzekeringen


'In een compact document alles bij elkaar, prettig geordend'

Review Merk in Beeld

'De werkwijze van Merk in Beeld vind ik erg bij me passen. Heerlijk om te brainstormen en dan ordening aan te brengen. Met je vragen ontlok je antwoorden en vraagt desnoods door tot je een twinkel ziet. Je doet het goed want je gaat er helemaal voor en bent niet gauw tevreden. Dat doorzagen legt de basis uiteindelijk mooi bloot. Ik vind dat je op een prettige manier doorzaagt, dus fijn. Niets beter dan doorvragen tot het antwoord is gegeven dat verder brengt!

Ik zie die ordening niet en vind het mooi dat je dit doet en kan. Met je unieke methode pik je er highlights en quotes uit. Een mooi cadeautje. Uiteindelijk heb ik een document dat meer op heeft geleverd dan ik had gedacht. Het is ook compact en grafisch prettig vorm gegeven. Je voelt zeer goed aan wat ik wil.  Dat blijkt wel uit het verhaal dat je al op papier had gezet voordat ik het had uitgesproken!

Het hele traject voelt goed. De diversiteit, de lengte, wederzijds enthousiasme. Ik denk dat je meer tijd gebruikt dan er voor staat maar dat kan ik niet helemaal staven. Ik hoop en verwacht dat Merk Op in alle opzichten groeit want je hebt iets moois in handen.

Als tip zou ik alleen kunnen bedenken dat ik nog iets anders in beeld zou willen zien, namelijk 'wat' de stappen zijn die je gaat maken. Misschien met een infographic? Maar ja, dat ben ik. Ik lees niet graag en zie graag beeld. Al met al ben je zelf de reclame voor Merk Op. Zolang je je eigen energie en grenzen bewaakt ga je hiermee ver komen. Je klanten zijn je ambassadeur. Ik zeker.

Het was een erg mooi traject dat heel dicht bij je ‘zijn’ komt. Daar kun je alleen komen als er vertrouwen is. Maar hoe jij vertrouwen krijgt weet ik niet ;-)

Heel erg bedankt.'

Paul Rozestraten

Paul Rozestraten
Ontwerper en conceptontwikkelaar

'Inzicht gekregen in wat ik wil en kan'

Review Merk in Beeld

'Bij het ontwikkelen van een nieuw product liep ik iedere keer tegen een virtuele muur op. Ik bleef hangen in mijn gedachten. In mijn zoektocht naar iemand die mij over de muur heen kon helpen, heb ik Lian gevraagd wat zij voor mij kon betekenen. Tijdens het eerste kennismakingsgesprek haakte ze meteen in op mijn gedachtesprongen, dat gaf een goed gevoel. Met de Merkscan heb ik een goed inzicht gekregen in wat ik wil en kan. Daarmee is de muur afgebroken tot een drempel waar ik makkelijk overheen kan stappen. Daarnaast heeft de Merkscan mij een aantal thema’s opgeleverd die ik kan gebruiken in mijn communicatie naar klanten.'


Joyce Dost
Onderwijs en Marketing


'Een bijzondere methode om je merk scherp te krijgen'


Interview met Joyce van Dongen
Platform vitaliteit



Je schreef een mooie tekst op LinkedIn, Joyce: 'Marketing? STOP, ga éérst naar Merk Op. Lian Groot heeft de Golden Circle methode van Simon Sinek uitgewerkt naar een eigentijdse en bijzondere methode waarmee je jouw merk niet alleen scherp krijgt, maar ook in beeld gaat krijgen bij je klanten. Als je het mij vraagt de eerste stap voordat je überhaupt nadenkt over marketing.'

Wat heeft het hele traject Merk in beeld je gebracht?

Het heeft me inzicht in mezelf gegeven, mijn onderliggende gronden voor het opzetten van mijn business. Het heeft me meer inzicht gegeven, waarom ik doe wat ik doe en ik weet nu beter hoe ik het anders doe dan anderen.

Als ik zou moeten kiezen dan vind ik het inzicht in mij WHY het meest interessant. Mooi dat je eigen overtuiging zo duidelijk terug komt in je bedrijf. Dát is de reden waarom ik dit doe. Ik doe het in het klein, ik doe het in mijn eigen bedrijf, met alle bedrijven in het platform en ook met mijn klanten. Mooi die rode draad in het geheel.


Heb je al iets concreets in gedachten wat je gaat aanpakken nu?

Door omstandigheden is het er nog niet van gekomen, maar binnenkort maak ik de opname voor mijn pitch. Daarvoor ga ik de Merkscan er zeker weer bij nemen.

Hoe heb je mijn begeleiding ervaren?

Heel fijn. Ik vond het heel prettig. Je deelt tijdens zo'n sessies toch heel persoonlijke dingen. Het is belangrijk om een klik te hebben om open te kunnen zijn en die had ik zeker. Ik voelde dat ik mezelf kon uiten.

Ik vind dat je het heel goed doet, het begeleiden van het proces om te komen tot inzichten waar je iets mee kunt. Ik zit soms in een verhaal waarbij ik de woorden niet kan vinden. Jij weet heel goed wat je daar mee aan moet. Jij weet hoe op een prettige manier tot een resultaat te komen, tot het goede plaatje.

Je brengt mensen naar een punt van bewustwording en geeft hen een nieuw startpunt. Je geeft inzicht wie je bent en waarom je doet wat je doet. Even terug, even resetten, even alles verzamelen puur voor die marketing. Dit is het en daarmee gaan we aan de slag!


Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

... is de eerste stap naar marketing!


Ik vond het zo leuk! Ik vond het echt jammer dat de sessies afgelopen zijn. Het heeft veel meer diepgang dan een hoop dingen. Heel fijn om met je samen te werken!




'Het is nu één geheel, één verhaal en dat laat ik overal terugkomen'


Interview met Gerco Dijkgraaf
Inkooptrajecten Zorginstellingen


Op LinkedIn schreef je een mooie tekst, Gerco:

Dit zou iedere zelfstandige professional gewoon moeten doen!
Lian, dank je wel voor de inzichten en je professionele begeleiding.'


Zou je iets kunnen vertellen over de inzichten die je hebt gekregen?

Het zijn vooral eigenlijk inzichten in jezelf op allerlei vlakken die voorbij komen. Er komen veel nieuwe dingen bij en dat voelt natuurlijk voor een deel bekend omdat het over jezelf gaat, maar het komt nu allemaal in een samenhangend geheel bij elkaar. Het levert inzichten waar ik alleen nooit op was gekomen.

Ik weet nu wat ik echt wil voor mezelf en vooral wat ik doe voor een ander. Dat gaat niet over de geleverde dienst. Wat je zegt dat je verkoopt, is eigenlijk niet wat je verkoopt. Ik vraag het wel eens aan klanten, maar dan krijg je dat niet echt goed terug. Je USP hoef je niet meer expliciet te benoemen, want dat gebeurt automatisch. Nu weet ik echt wat ik verkoop.

Het laatste stuk over visie en missie is een waardevolle toevoeging. Ik merk dat ik door deze exercitie weet waar ik echt onderscheidend in ben, ten opzichte van anderen. Vooral mooi dat bij je missie het stuk passie erbij komt. Ik was al eerder aan het stoeien met de doelstelling voor mezelf. Dat is nu helder. Het heeft allemaal een plek gekregen en het geeft richting voor de toekomst, een houvast om steeds naar terug te keren.


Heb je al iets concreets in gedachten wat je gaat aanpakken nu?

Ik heb toevallig vanmorgen een tekening op het bord gezet. Ik wil mijn website veranderen, maar dat is meer een voortvloeisel daaruit. Het is nu één geheel, één verhaal en dat wil ik overal terug laten komen. Het inkooptraject, dat is eigenlijk 'het bouwen van de brug', daarna contractmanagement, dat is 'het onderhouden van de brug', met die vergelijkingen wil ik werken. Iemand moet dit grafisch voor mij vorm gaan geven. Ik ben er in elk geval over aan het nadenken hoe ik dat kan uitbuiten in communicatie en marketing. In dit concept past het allemaal bij elkaar. Hiermee ga ik mijn dienstverlening vormgeven, de basis, de rode draad waaraan ik alles kan ophangen.

Je zei op een gegeven moment: ‘Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan!’ Heeft het je ook nog iets meer opgeleverd?

Ik was aan het zoeken welke kant het op moet. Het geeft op de eerste plaats richting, doordat je ziet waar het eigenlijk echt over gaat, maar nu realiseer je je ook hoe je het anders doet dan anderen. Dat kun je nu meer uitbuiten door te benadrukken. Het geeft zelfkennis.

 
Wat vond je van de drie verschillende onderdelen van Merk in Beeld?

De eerste, de Merkscan, is sowieso heel zinvol, de cirkel die je daarvan hebt gemaakt. De vertaling naar de tweede module, de Roadmap voor content marketing is ook heel zinvol, maar ik vind het wel moeilijk om daar handen en voeten aan te geven. De derde module, met mijn visie en missie heeft me dat antwoord eigenlijk gegeven, hoe ik dat nu echt kan gaan gebruiken.
 

Je vond mijn begeleiding professioneel. Dat is leuk om te horen. Zou je dat kunnen toelichten?

Wat ik vooral ervaren heb en wat je vooral nodig hebt, is iemand die de goede vragen stelt. Dat deed jij. Met de exercitie om de missie en visie scherp te krijgen bijvoorbeeld, reageerde je later ook in de mail steeds weer met de goede vragen. Je vult het zelf niet in. Dat is altijd wel een kunst op zich. Je laat mensen tot inzicht komen.

Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

Inzicht in je merk als zelfstandig professional.


Heb je nog een aanvullend idee voor mij?

Je wilt misschien dat grafische stuk niet meer, maar het geeft mensen wel houvast om een visie echt in beeld te hebben. Mocht je gaan werken met terugkomdagen, dan is het misschien interessant om dat te doen met bedrijven die stukken verder kunnen uitwerken en concrete vervolgstappen in marketing en communicatie kunnen zetten.

PS: Wat me vooral blij maakte, was de mail van Gerco: 'Dit wordt trouwens ongeveer de tekst van mijn nieuwe website. Door jou weet ik eindelijk wat ik op moet schrijven :-)'.

'Mee in een stevig, duidelijk, heldere kader wat leidt naar je potentieel'

Review Merk in Beeld

'Met het programma Merk in Beeld zijn we samen bezig geweest met het onderzoeken van de 3 lagen (What How Why), de merkbelofte, visie en missie. Vanuit de veelheid is er een lijn, een koers ontstaan. Het heeft me toestemming en vertrouwen gegeven om mijn Why meer te gaan leven, met daarbij gebruik maken van mijn what en woh

Lian gebruikt tijdens de gesprekken zeer specifieke vragen, onderzoekt doortastend de antwoorden aan de hand van een stevig, helder kader. Het resultaat, de uitwerking door Lian van alles wat ik heb genoemd in boekvorm is prachtig en zeer bruikbaar.

Wat ik je nog wil meegeven, Lian, is dat jij het stevige, duidelijke, heldere kader dat je voor jezelf hebt en waarin je de ander meeneemt en leidt naar zijn/haar potentieel mijn inziens veel meer tot uiting mag brengen in jouw eigen marketing en presentatie. Want in de presentatie ben je zeer bescheiden, terwijl je wanneer je aan het werk bent de ander leidt door vragen, door te onderzoeken, door scherp te zijn.

Ik ga de inzichten zeker in zetten bij mijn nieuwe baan. Het boekje geeft ruimte om op verschillende aspecten in te gaan en daar ga ik gebruik van maken. '




Lisethe Janssen
Regiebehandelaar zorginstelling


'Laagje voor laagje afpellen en tot de kern komen'

Review Merk in Beeld

'Lian heeft, door een 'merkscan' met mij te maken voor mijn bedrijf "Op jouw Podium", precies blootgelegd waar de pijn van mijn klant zit en waar mijn kracht ligt om hierin van betekenis te zijn. Door laagje voor laagje af te pellen kwamen we bij de kern, zowel míjn kern als die van mijn bedrijf. Ook nu pak ik steeds terug op de "roadmap"! Ik gebruik deze in de communicatie naar mijn klanten en contacten toe. De begeleiding van Lian is voor mij van onschatbare waarde geweest!'


Marloes van Houtert
Op jouw podium


'Mezelf scherper en duidelijker positioneren'

Review Merk in Beeld - Leidinggevenden, specialisten

'Ik ben erg blij met de inzichten in mijn "persoonlijke merk" die Lian boven water haalt. Waardevol en helpt om mezelf scherper en duidelijker te positioneren. Het past bij wat ik ben, wil en kan en is dáárdoor krachtig en geloofwaardig. Samen daar aan werken is nog eens erg leuk ook. Inspirerend en goed!'

Wout Schnitzeler
Manager


'Inzicht in de kern en essentie van mijn propositie'

Review Merkscan (Module 1)

'Ik heb het gesprek om te komen tot de Merkscan en daarna de bespreking over de resultaten als erg waardevol ervaren. Op een professionele manier geeft Lian inzicht in de kern en essentie van mijn 'Golden Circle, mijn propositie'. Het heeft mij geholpen om meer focus te krijgen op mijn dienstverlening en mijn onderscheidend vermogen.'

Rolf Weijers
Organisatieadviseur


'Door focus kan ik mijn visie nu veel beter verwoorden'


Interview met Ronald Korsten
Fysiotherapiepraktijk Korsten

Op LinkedIn schreef je een mooie tekst, Ronald: ‘Hey Lian, nog bedankt voor je uitstekende begeleiding bij het in kaart brengen van mijn why, how en what! Heel verhelderend om hier eens bij stil te staan en te gebruiken bij mijn business-uitdagingen. Door de focus die je aanbrengt, kan ik mijn visie nu veel beter verwoorden. Aanrader voor eenieder die zijn/haar strategie wil aanscherpen!’

Zou je dat nog verder kunnen toelichten?

Het traject Merk in Beeld heeft me vooral inzicht gegeven. Een heleboel dingen wist ik wel, maar nu is het goed op een rij gezet. Ik kan er nu echt iets mee doen. Dat ontbrak er nog aan. Ik heb nu meer duidelijkheid welke stappen ik kan gaan zetten.

Strategische beslissingen wil ik dicht bij mezelf houden. Intern heb ik er al over gesproken. Nu heb ik goed in beeld wat ik wel belangrijk vind en waar ik aandacht aan wil schenken. Volgende week hebben we weer kwartaaloverleg en bespreken we de strategiepunten. De punten moeten bij onze praktijk passen én ze moeten bij mij passen. Als er een vraag komt voor iets specifieks van personeel of van buiten, kunnen we zo snel beoordelen of het past bij onze praktijk.

De praktijk is natuurlijk meer dan ik alleen. Het gaat dus niet zonder meer op de manier waarop ik het wil. Als je focus hebt, kun je wel beter de beweegredenen toetsen. Ik heb mijn medewerkers ook gekozen op eigenschappen die nu terugkwamen in de Merkscan. Karakter vind ik belangrijker dan CV. Ik verwacht dus ook dat we met de grote lijn wel tot elkaar komen.

Verder vond ik de sessies prettig als een moment van bezinning. Even stilstaan bij jezelf. Boven jezelf uitstijgen en uit de waan van de dag. Waar sta ik voor en waar ga ik voor. Dat brengt een bepaalde rust.


Omschrijf eens het WAT van Merk in beeld

Aan je Merk in beeld gaat eigenlijk iets vooraf. Je moet eerst goed in de gaten hebben wat jouw diepere drijfveren zijn. Dat is wat jij doet, jij brengt iemands diepste drijfveren boven. Je laat zien dat het bedrijf dat je leidt ook echt past bij jezelf.

De eerste module, de Merkscan, is vooral verzamelen. Bij de tweede module, de Roadmap voor contentmarketing, wordt duidelijker wat conclusies zijn. De eerste twee modules zijn dicht bij mezelf, de derde is meer jouw beleving en advies. De rode draad wordt met elke module duidelijker. Ik vond de omschrijving die je had gemaakt naar aanleiding van de Merkscan vooral prettig. Daarin lees je de richting. De stap naar marketing is voor mij moeilijker. Je zou in de derde sessie daar concreter wat mee kunnen doen.


Hoe heb je het geheel beleefd en mijn begeleiding ervaren?

Gewoon goed! Je hebt een goed luisterend oor. De informatie die ik je geef, blijft hangen en komt ook terug. Je werkt heel gericht. Ik houd van focus en dat vind ik bij jou ook terug. Als ik de breedte in dreig te gaan, stuur je bij. Ik heb me geen moment afgevraagd: ‘waar gaan we naartoe’, of verwarring ervaren. Je geeft duidelijk aan welke kant je op wilt. Ook goed dat je voorbeelden geeft van anderen. Dat werkt als reflectie en je wordt er sterker van als je weet welke dingen je zelf anders doet.


Wat denk je dat mij drijft?

Nou je bent natuurlijk hartstikke nieuwsgierig. Ik vind dat negatief klinken, maar ik bedoel het positief. Je wilt weten wat mensen beweegt en je wilt hen helpen daar beter in te bewegen. Je bent dienstverlenend, helpend en ondersteunend. Als iemand echt iets vertelt, doe je er ook iets mee.

Verder vind je volgens mij vooral de puzzel leuk. Het lijkt een soort woordzoeker. Een heleboel woorden, jij streept weg en dan blijft het belangrijkste over.

Wat het oplevert in de zin van uitstraling weet ik nog niet, dat moet nu gaan gebeuren. Ik word er wel in bevestigd dat we op de goede weg zijn, dat het echt ons ding is, de manier waarop we bezig zijn.


Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

Opmerkelijke diepgang!
En... er zit ook zeker iets van verrassing en vernieuwing bij.


Heb je nog een aanvullend idee?

Een terugkomdag zou interessant zijn. Het risico bestaat immers dat het toch blijft liggen. Het werkt inspirerend denk ik om te horen hoe anderen ermee om zijn gegaan. Je krijgt ideeën wat je er nog meer mee kan. Je zou het pitch-achtig kunnen doen. Bovendien is het interessant voor je netwerk.



'Niet om de hete brei heendraaien en het heel helder willen hebben'


Interview met Eric van Lierop
Eric van Lierop Coaching


Wat heeft het programma Merk in Beeld je gebracht, Eric?

Ik heb keuzes gemaakt in samenwerkingsverbanden en die keuzes maken dat ik nu veel meer klanten heb. Nu zie ik veel beter de betekenis van mijn rol als coach, wat ik daadwerkelijk bijdraag voor anderen en weet dat beter uit te dragen. Met veel meer vertrouwen bewandel ik nu mijn weg als ondernemer en dat vind ik prettig.


Wat vond je van de aanpak en de manier waarop ik het deed?

De eerste module daar was ik het meest in geraakt. Je gebruikt wel een model, maar op een uitdagende en flexibele manier weet je daarin te schakelen. Je hebt onderzoekende kwaliteiten en je stuurt met veel diepgang. Jouw sturing is om niet om die hete brei heen te draaien en je intentie heel gericht: ‘Luister eens ik wil het helemaal helder hebben’. Ik vind dat jij heel goed speelt met vorm en inhoud.


Wat is er concreet veranderd na Merk in Beeld? Wat doe je nu anders?

Uiteindelijk heeft het traject ook geleid tot een nieuwe website en een nieuwe presentatie. Als ik die begeleiding niet had gehad dan was het dat niet geworden. Ik ben heel content met die praktische begeleiding om een en ander ook in de praktijk toe te passen.


Wat zou je zeggen tegen mensen die nog twijfelen om Merk in Beeld te gaan doen?

Ik zou tegen andere ondernemers willen zeggen: ‘Wanneer je echt wilt genieten van jouw onderneming en wilt werken vanuit jouw kern dan is de investering in Merk in Beeld zeker winstgevend. En dat is ook letterlijk.


'Het is een soort vergrootglas naar binnen toe, die je kunt inzetten voor je werkwijze en je verkoopplaatje'


Review Jolanda Knipping
Knipping Interieur

Toen ik eraan begon, wist ik eigenlijk niet goed wat me te wachten stond. Die cirkels vond ik wel interessant en ik vond het een uitdaging: ‘Waar je voor staat in je vak, je professie’. Al snel wist ik: ‘Dit gaat helemaal over mij’. Het is een soort vergrootglas naar binnen toe. Het is een supervisie naar jezelf toe. Het gaat over je vakgebied, over je werk. Het zorgt voor een verhelderend beeld van wie je bent. Het geeft je identiteit beter weer. De dingen die bij jou passen, kun je vervolgens inzetten in je werkwijze en zo ontstaat je verkoopplaatje.

Alle woorden die bij mij horen zijn wel boven water gekomen hierdoor. Inwendig, uitwendig, groot klein, het is allemaal boven komen drijven. Ook dingen die ik al lang wist natuurlijk, maar nu helder weergegeven in een overzicht, in de cirkels. Sommige woorden vind je heel vanzelfsprekend, maar je bent er helemaal niet van bewust dat die specifiek bij jou horen, dat je die ook kan toepassen in je vakgebied. Je bent je er ook niet bewust van wat ‘typisch iets voor jou is’ en dat anderen dat dus anders doen. En er komen ook weer heel nieuwe woorden naar voren om uit te lichten wat je doet.

Ik vind dat je heel betrokken en rustig de vragen stelt, Lian en geduldig bent in het zoeken naar de juiste woorden. Soms zeg je wat voor of geef je wat aan. Dat vond ik wel fijn. Het was goed in balans.

Dus mijn advies voor anderen is: 'Wanneer je geen duidelijk beeld hebt hoe je het precies wilt gaan doen, zeer zeker de moeite waard om aan te kloppen'.


'Als je snapt dat je bij het begin moet beginnen'


Interview met Cor van de Waterlaat
Bombardon Mediation


Wat heeft het programma Merk in Beeld je gebracht, Cor?

Het klinkt als een dooddoener, maar het geeft inzicht. Het geeft focus en het helpt bij het bepalen van je koers. Jij biedt eigenlijk handvatten, tools, een aanpak om je richting helemaal helder te krijgen.

Wat, welk stuk van het programma Merk in Beeld, hielp hierbij vooral?

Nou, ik schrijf zelf veel en gemakkelijk en weet dus wel hoe ik ergens woorden aan moet geven. Ik had voor mezelf al eens exercities gedaan. Vooral de eerste module, de Merkscan, daarmee plaats je de woorden in een stramien. Je geeft er ordening aan. Dat helpt om het visueel en inzichtelijk te maken.  

Bij module 2, de Roadmap voor content marketing, kwam het voor mij allemaal bij elkaar. Ik vond het vooral mooi het moment dat we met de merkessentie en merkbelofte bezig waren. Eigenlijk wist ik de woorden al lang, maar toen ik zag wat het bij jou deed, werd alles met elkaar verbonden. Nu weet ik hoe ik mijn 'WHAT' in samenhang met de essentie naar buiten kan brengen.


Je constateerde dat ik veel tijd had gestopt in de uitwerking. Is het dat voor jóu ook waard?

Mij houdt het ongelofelijk bezig, het is het mij zeker waard. Jij weet de essentie heel concreet en compact in één samenhangend totaalplaatje te presenteren. Je krijgt hiermee het inzicht om ‘tot de kern’ van je ondernemerschap te komen: 'Waarom doe je wat je doet en hoe pak je dat het beste aan?'


Je zei op bepaald moment dat de toelichting die ik erbij geschreven had, 'kunst' is. Daarmee voelde ik me zeer vereerd, Cor, maar kun je uitleggen wat je daarmee precies bedoelt?

Tja, ik vind dat. Ik kan daar misschien woorden aan geven, maar dat zou het teniet doen, denk ik. Misschien toch iets.... net ging door mijn hoofd dat het iets te maken heeft met ‘zien en gezien worden’. Het 'raken' zit denk ik in: ‘Jij ziet mij’. Je ziet hét en jij maakt een vertaling van wat je ziet. Met die verbinding kom je tot de essentie.


Hoe heb je mijn begeleiding ervaren?

Klinkt weer als dooddoeners, als ik zeg: 'Oprecht geïnteresseerd en heel persoonlijk'. Structurerend, klinkt te star en dat is het zeker niet. Het is geen keurslijf. Je laat het proces bij mij. Je pakt het goed gedoceerd aan. Je weet wanneer gas erop en laat het dan weer even, als het rustiger beter tot zijn recht komt. Je bent respectvol, onafhankelijk en zonder waardeoordeel. Je neemt de tijd om in alle rust tot de essentie te komen.


Vul aan: Merk Op schakel je in …

.... om je propositie aan te scherpen en vooral als je 'meters wilt maken'. Je gaat doorpakken! Als er iets mág gebeuren, dan gáát het gebeuren. En... Als je snapt dat je bij het begin moet beginnen!


'Het bruist! We gaan met deze inzichten doorpakken'


Interview met Rob Vogels
Reclamestudio GO



Ik ben bij Lian geweest om in beeld te krijgen wat mijn merk is, om de essentie van mijn bedrijf boven water te halen. Waar staan wij voor? Wie zijn wij? Ik had daar best een beeld van. Ons beeld van de Reclamevogel blijkt helemaal goed te passen, maar nu hebben we daar ook woorden bij. De inzichten gestructureerd en onder woorden gebracht.


'Het bruist', zei je later aan de telefoon: ‘We gaan er meteen mee aan de slag!’, wat bedoelde je daarmee?

Als je bij jou de deur uit gaat heb je een bepaalde drive gevonden. Je hebt heel duidelijk de richting bij wat je doet en hoe je het doet. Daar kun je meteen mee aan de slag. Je krijgt daarbij een energiek gevoel van de sessie en ook van de uitkomst.


Wat vond je van de verschillende modules?

Module 1, de Merkscan, vond ik het lastigste deel. Je moet zoeken naar woorden. Het is wat abstracter.
Wij hadden de twee modules op één dag gedaan. Ik kan me voorstellen dat je nog meer diepgang krijgt als je deze twee uit elkaar trekt. Je kunt het dan een week laten bezinken. De Roadmap volgt als vanzelf op de Merkscan. Dan begin je eigenlijk pas te snappen, waar je naartoe werkt en waarom het eerste deel nuttig is. Module 3 en de uitwerking vond ik heel handig. Dat moet je zeker niet achterwege laten. Het advies is heel waardevol. Ik heb ‘m ook als Roadmap gevouwen en naast mijn computer liggen. Nu ligt hij bij mijn tekstschrijver die bezig is met mijn website. Hij wordt echt gebruikt dus. Als ik moet kiezen is uiteindelijk module één misschien wel het meest waardevol en heb ik het meeste aan jouw stukje persoonlijke tekst, omdat dat het meest uitgelegd is.


Hoe heb je het beleefd?

Je stuurde goed. Als ik links vast liep, ging je rechts trekken en zo kwamen we steeds verder. Dat werkte wel goed. Je gebruikte je sturende rol op momenten dat ik vastliep en je plukt en duwt wat, zonder dat je je eigen inbreng laat zien.

Ik vond het heel intensief en heel veel, maar dat komt misschien ook omdat we module één en twee op één dag hebben gedaan. Je wordt gedwongen tot diep nadenken. Je gaat tot op de bodem.


Heb je een idee wat mijn drive zou kunnen zijn?

Ik denk dat jij het interessant vindt en leuk om de diepere grond van iemand boven water te krijgen. Waarom doen mensen wat ze doen in hun werk. Jij vindt het leuk om mensen dingen over zichzelf te leren. Soort psychologie maar dan gericht op het bedrijf. Dat zou je denk ik ook wel kunnen, mensen psychologisch begeleiden, coachen. Je geeft mensen inzicht, zelfkennis en passie. Dan weten ze het in een keer weer.


Wou je er nog iets aan toevoegen?

Nou wij gaan er echt iets mee doen. Dat kun je ook zien (Rob wijst naar de roadmap die zichtbaar al vaak open en dicht gevouwen was ;). Als jij nog zou willen doortakken met dit verhaal dan zou je dat moeten doen op het vlak van marketing communicatie, de creatieve uitwerking.

Je vertelde dat je het leuk vindt als mensen echt doorhebben waar ze beter in zijn dan anderen en daar meer mee gaan doen, zodat ze het mooiste van zichzelf laten zien. Weet je wat jij moet doen? Regel een podium. Dan kun je mensen letterlijk op hun podium plaatsen!




'Lian maakt ook "verborgen" kwaliteiten zichtbaar en geeft er woorden aan '

Review Merk in Beeld

'Het programma Merk in Beeld heeft woorden gegeven aan de koers van mijn bedrijf. Het gevoel is omgezet in een concrete richting.

Alle competenties die ik in me heb zijn naar boven gebracht en op een aantrekkelijke en grafische manier in beeld gebracht. Hier word ik blij van. Daarnaast een prachtige beschrijving van mezelf en mijn 'merk'.

Lian zoekt naar jouw persoonlijke kwaliteiten en weet deze met elkaar te verbinden. Maar weet ook de 'verborgen' kwaliteiten zichtbaar te maken en geeft er vervolgens woorden aan. Lian is heel integer, gastvrij, prettig om mee samen te werken. En kan het resultaat mooi visualiseren.

Ik kan nu aan de slag met het starten van mijn bedrijf, naam en logo, producten beschrijven, social media, acquisitie, website. Uitbreiden, beroemd worden :) én samenwerken met anderen.

Bedankt voor deze bijzondere ervaring, de heerlijke koffie en soepjes. Blijf graag met je in contact.'



Marina van Dijk
Marketeer

'Ik vind dat iedereen zo'n traject zou moeten doen bij Lian!'


Review Merk in Beeld - Studiekeuze

'Ik heb nu een beter beeld van wie ik ben en ik weet waar ik energie van krijg. Dit is handig om te weten voor mijn verdere leven.

Ik vind dat iedereen zo'n programma zou moeten volgen. Heel veel mensen weten niet waar ze gelukkig van worden of hoe ze in elkaar zitten. Ik denk dat veel mensen op de verkeerde plek zitten en dat is jammer.

Lian is een hele lieve en inspirerende vrouw. Ze geeft een fijne begeleiding. Ze weet waar ze mee bezig is en ik vind het heel knap dat ze dit kan. Ik vind het bijzonder hoe Lian iemand zo goed kan omschrijven, terwijl ze die persoon helemaal niet heel goed kent. Dat is een bijzondere gave.


Nu ik deze cirkels van mezelf weet is het veel duidelijker. Ik ben er heel erg blij mee. Heel erg bedankt! '

Marieke Rozestraten
Student

'inzichten die me heel veel kracht hebben gegeven zowel op zakelijk als persoonlijk vlak'

Review Merk in Beeld

'Het heeft mij enorm geholpen met de zoektocht wie ben ik, wat wil ik en wat kan ik en ook waar ik gelukkig van word. Dit hebben we samen door middel van enorm leuke sessies uitgewerkt waarbij ik op een positieve manier werd uitgedaagd om tot mijn kern te komen. Tijdens de verschillende sessies, heb ik veel geleerd over mezelf en ben ik mede daardoor ook enorm gegroeid.

Lian kan heel goed luisteren en blijft vragen stellen totdat ze heeft gevonden wat echt belangrijk voor je is. Ze weet je op een positieve manier uit te dagen en weet je kern te raken. Ze heeft mij inzichten gegeven over mezelf die enorm waardevol voor me zijn en die me heel veel kracht hebben gegeven zowel op zakelijk als persoonlijk vlak.

Ik ga deze regelmatig met aandacht teruglezen en ga genieten van de enorme groei en persoonlijke ontwikkeling die ik heb gemaakt en waarin Lian een belangrijke rol heeft gespeeld.'




Patrick Bens
Warehouse Manager

'Het maakt je onbenut potentieel zichtbaar'


Interview met Caroline Smits
Topfit in Arbeid


 

Hoe heb je het programma Merk in Beeld beleefd, Caroline?
Ik vind dat je echt iets heel kunstigs doet. Je kunt, zoals ik het zie heel veel items, invalshoeken en lagen met elkaar verbinden. Dat het klopt, dat het in elkaar past en dat het ook nog begrijpelijk is. Het is de bekende puzzel die je oplost, maar ik bedoel het eigenlijk nog specifieker.

Wat heeft Merk in Beeld je gebracht?
Ongelofelijk veel concreetheid in iets wat voor mij nog onduidelijk was en wat jij noemt: ‘Het onbenut potentieel'. Dus, wat is dat, hoe vertaalt zich dat en wat betekent dat in de praktijk. Het is verfijnd en verrassend hoe jij dat in elkaar schuift. Jij hebt er natuurlijk een beeld bij hoe dat werkt. Ik ken die werkwijze niet, dus ik ben verrast hoe jouw werkwijze is.

Als je naar mij kijkt, wat is dan mijn sterke kant daarin? Wat zie je mij doen?
Jij kunt heel actief luisteren en scherpe vragen stellen, waarbij je mij mezelf laat zijn. Je helpt mijn gedachten te formuleren, door specifieker door te vragen. Je stopt het als het even niet werkt en je kiest dan een andere aanvliegroute. Je bent daar met je gevoel bij en daarmee kun je het goed doseren en afstemmen op de ander.

Heeft Merk in Beeld je ook persoonlijk iets gebracht?

Ja zeker. Ik ben er me van bewust dat ik mijn visie eigenlijk verbreed heb op mijn mogelijkheden. Die voelde ik ergens wel, maar ik heb nooit bedacht dat ik daar iets mee zou kunnen doen of gaan doen. Jij hebt het zo concreet gemaakt, dat ik ga geloven wat jij bedoelt.

(Lachend) Je gelooft het bijna, hè!
-)) Ja en vooral dat ik daar ook op durf te vertrouwen, dat is belangrijk. Dat het echt iets van mij is en niet door jou verzonnen. Dat ik daar iets mee mag gaan doen. Jij geeft het zo’n stevige basis dat ik er bijna niet omheen kan. Dat wil ik ook niet, want ik geloof erin dat het echt kan. Het moet nog wel verder opgetuigd worden, dat ik ook echt gá. Ik ben nu bezig met een voorzichtig begin in de praktijk. Dat heeft ook tijd nodig.

Tot slot, zou je samen kunnen vatten wat Merk in Beeld oplevert, voor mensen die nog twijfelen om het te gaan doen?
Merk in Beeld laat je zien wat je belangrijk vindt in je leven, wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Je wordt geïnspireerd door jouw heldere, positief kritische kijk op dingen hebt en doordat jij verder kan kijken dan wat de persoon zelf op dat moment ziet. Kortom, het maakt je onbenut potentieel zichtbaar, dus het cognitieve stuk, praktisch en concreet, maar ook voelbaar.


'Lian helpt je om de juiste richting te vinden'


Als je, in mijn geval als ondernemer, op een kruispunt in je leven staat en je weet even niet meer welke kant je op moet dan is dit een perfect programma. Het helpt je om de juiste richting te vinden en om handvatten te krijgen om daar straks mee aan de slag te gaan.

Het programma van Lian heeft me persoonlijk heel veel gebracht. Ik heb hierdoor veel beter inzicht gekregen in wie ik ben en wat mijn drijfveren en kwaliteiten zijn. Ik snap nu ook beter waarom ik reageer zoals ik reageer en begrijp anderen daardoor ook beter. Dat komt ten goede aan de relatie met mensen die voor mij belangrijk zijn en in de omgang met klanten. Het heeft me dus veel gebracht en me geholpen een besluit te nemen over hoe ik in de toekomst verder ga.

Als je op een kruispunt in je leven staat en je even niet meer zo goed weet welke kant je op moet, dan helpt Lian je om de juiste richting te vinden!

Ik vind je een hele fijne persoonlijkheid en je voelde me feilloos aan. Je bent betrokken en kunt goed luisteren. Ik voelde me veilig bij je. Je hebt me echt geholpen om de juiste richting te vinden zonder daarin te sturend te zijn. Ook vond ik het heel bijzonder dat je zelfs kippenvel kreeg als ik de woorden wist te vinden waarvan jij vond dat die op mij van toepassing waren.

Ik denk dat je veel meer bent dan een marketeer. Je doet je daarmee naar mijn idee tekort. Je helpt mensen om inzicht in zichzelf te krijgen waardoor ze een betere keuze voor hun toekomst kunnen maken (en uiteindelijk een gelukkig(er) leven hebben).

Je hebt me geholpen om de beslissing te nemen om wat anders te gaan doen. Eerst even een rustpauze, maar daarna kom ik zeker een keer terug!


'Heel verrassend, het gestructureerde beviel me zeer'


Interview met Dick van Goch
Divago - Zaken doen in Frankrijk


Wat heeft het programma Merk in Beeld je gebracht, Dick?

Het gestructureerder brengen van het geheel, dat is het belangrijkste. Een klant benaderen doe ik nu veel meer volgens een soort stappenplan, wat zo logisch is dat ik het eigenlijk automatisch toepas. De rode draad 'hoe mijn klant rijk wordt', bijvoorbeeld, daarvan gebruikte ik de eerste, maar de rest vergat ik vaak.

Een hele grote bijvangst is de manier waarop je mijn sterke kanten in beeld hebt gebracht. Mij werd een spiegel voorgehouden. Ja, ik doe mijn werk op een bepaalde manier. Zo gaat het me goed af en gaat het lekker, maar ik had nooit bedacht om juist op dat stuk de nadruk te leggen, omdat ik dat anders doe dan anderen. Dat is een enorme troef
.

Ik sla met mijn bedrijf nu een nieuwe weg in. Prettig om meteen een scherpe focus te hebben.
Voor de business heb ik de 'hoofdroute' in beeld en voor de interessante ervaringen ga ik een 'roadtrip maken over de zijwegen'.

Hoe vond je de aanpak van Merk in Beeld?

Ik vond jouw aanpak heel verrassend. Het gestructureerde daarin beviel me zeer. Het leek bij aanvang heel open en het kon naar mijn idee alle kanten op. De tweede keer werd het concreet. Ik was blij verrast toen het de derde keer allemaal op 2 kantjes werd samengevat.

Vaak begint een training of cursus met: 'Hoe het niet moet...'. De nadruk ligt op het negatieve en je krijgt dan te horen hoe je het anders moet gaan aanpakken. Hier wordt uitgegaan van je kracht en hoe je die nog beter kunt inzetten, dus vanuit de positieve kant. Dat werkt, omdat het veel gemakkelijker is toe te passen.


Heb je een idee wat mij drijft?

Ik denk dat jouw beloning is als mensen zelf de toegevoegde waarde zien, maar vooral als ze er iets mee gaan doen. Dat ze in de gaten hebben wat hun eigen USP is: "Verrek, daar moet ik de nadruk op leggen".

Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

'...daar word je wijzer van', ofwel je leert jezelf beter kennen en je komt er met een concrete klantbenadering uit.

Heb je nog een aanvullende opmerking?

Het is wat tegenstrijdig. Jij wilt natuurlijk dat iedereen precies weet wat het hen oplevert als ze een traject ingaan met jou, maar hoe meer je er open minded in gaat, hoe groter de verrassing wat eruit komt.

Bonne affaire en France, Dick!
(....laat dat Frans maar beter aan jou over ;)